Murder on the Orient Express (2017)

Murder on the Orient Express (2017) | Twentieth Century Fox | Directed by Kenneth Branagh | 2017 | 114 min. | IMDb

Filmanmeldelse af Hugger

Uinspireret og sjælløs genindspilning falder sammen som en dårlig lagkage!

Murder on the Orient Express poster

Mordet på Orientekspressen er nok ét af de mest ikoniske mordmysterier i moderne litteratur- og faktisk også filmhistorie, og plottet og dets twists, der naturligvis skal holdes hemmeligt her, er dygtig udfærdiget og udtænkt og i sig selv superspændende.

Hovedpersonen i Agatha Christies klassiker er Hercule Poirot, en, som jeg husker ham, fedladen livsnyder uden hang til action men derimod rolig deduktion og af massivt intellekt.

Ingen af disse elementer formår instruktør Kenneth Branagh at overføre til sin sjaskede lagkage af en film, hvor hvert lagt består af i sig selv fine ingredienser, men hvor helheden simpelthen falder sammen og smager rigtig fælt, ikke mindst fordi der absolut ingen detalje er givet til at kræse om de enkelte elementer.

Branagh, der efter min mening altid har været en anelse overvurderet, placerer sig selv midt i filmens centrum som Hercule Poirot, en rolle han kun i meget begrænset omfang formår at tilføje noget nyt, men derimod formår at gøre til en ligegyldig og triviel kopi af Sherlock Holmes tilført lidt actionhelt.

… Filmens pacing er helt i skoven med pludselige ryk, hvor historien simpelthen ikke følger ordentligt med. Selv filmens klimaks føles påklistret til sidst efter en helt unødig actionscene, et godt eksempel på pacingproblemerne.

Et andet lag i lagkagen er de mange store navne, filmen byder på, navne, der på plakaten klart kunne tyde på en filmisk oplevelse af de helt store med stjerner som Willem Dafoe, Michelle Pfeiffer, Johnny Depp og mange andre, men ingen af disse superstjerner får noget som helst at arbejde med, og deres individuelle scener, hvor de afhøres af mesterdetektiven Poirot er flade og 2-dimensionelle, hvorefter Poirot efter en kort og uinspireret afhøring foretager de vildeste deduktioner, der vel at mærke ikke på nogen måde anes i den forudgående dialog.

Alt i alt bliver lagkagen decideret uspiselig, når både skuespil, manuskript og dialog fejler stort. Sammenholdt med en dårlig og sløset instruktion og en instruktør, der klart sætter alt for meget fokus på sig selv og sin ”Poirot” ender det som en helt igennem skuffende og til tider decideret dårlig film, der giver bange anelser for den 2’er, Døden på Nilen, som allerede er i støbeskeen.

Øv, for tænker at denne film kunne have været en oplevelse af de helt store. Stjernerne var der, budgettet var der og plottet havde de fået forærende, men ak, intet lykkedes, overhovedet!

2/6 filmkorn til Murder on the Orient Express (2017)