Kingsmen har mistet pusten.

Kingsman: The Golden Circle poster

Matthew Vaughn skruer ikke overraskende volumenknappen op på 11 i fortsættelsen til den overraskende vellykkede Kingsman: The Secret Service fra 2014.

Skurkene er mere karikerede, historien er endnu mere langt ude og stilen langt mere selvbevidst.

Hvor den første Kingsman var lidt af en overraskelse, der virkede med sin fandenivoldske, men samtidig også cool og stilige facon, så er fortsættelsen noget mere ucharmerende.

… Humor og one-liners virker flere steder overhovedet ikke, plottet er uinteressant og de før så stilige Kingsmen en anelse for selvfede.

Væk er de sofistikerede engelske gentlemens charme og selvtillid. Tilbage er et par marionetter i hvad der mest af alt minder om en dårlig blanding af 1970’ernes kulørte James Bond-film og Austin Powers. Netop dette undgik den første film, da den legede mere skarpt med Bond-filmenes konventioner og opdaterede dem med respekt for oplægget. Hemmelige agenter var igen cool.

Meget bedre bliver det ikke med Kingsmens modstandere.

I modsætning til Samuel L. Jacksons læspende skurk, Valentine, som blev gjort menneskelig i kraft af sine fortabte drømme om at bliver superagent, er Julianne Moore reduceret til en en-dimensional narkoboss med hang til 50’er kitsch. Hun er vanvittig, og det er stort set den karakteropbygning hun har at arbejde med. Nå ja, og Elton John, som hun har kidnappet og bruger som levende jukebox. En joke der allerede efter første punchline er mere irriterende end sjov, og som fylder unødigt meget i filmens i forvejen oppustede plot.

Kingsman: The Golden Circle lider under sin spilletid, der sagtens kunne være skåret med 20-30 minutter. Det havde givet filmen et bedre flow og et mere upbeat udtryk. I stedet for snegler den sig flere steder afsted, hvilket får den til at fremstå decideret kedelig, når de ofte opfindsomme actionscener træder i baggrunden.

Jeg havde det på fornemmelsen inden jeg satte mig til rette i biografsædet. Kingsman: The Golden Circle føles langt fra så frisk og spændende som den første film. Som om filmskaberne er blevet lidt for usikre omkring den første films vellykkede formel og med et større budget bare har givet os meget mere af det samme. De skulle hellere have udviklet karaktererne, fokuseret på en god historie og rent faktisk givet os noget mindeværdigt at tage med ud fra biografen.

3/6 filmkorn til Kingsman: The Golden Circle