Doctor Strange

Doctor Strange | Marvel Studios | Directed by Scott Derrickson | 2016 | 115 min. | IMDb

Doctor Strange giver Marvel en blodtransfusion.

Doctor Strange poster

Marvel formår at skabe en unik og til tider nyskabende helt i et univers, der efterhånden er ret imponerende.

Som trofaste læsere nok ved, så er vi her på Filmkorn efterhånden lidt trætte af Marvels ideforladte og skabelonagtige tilgang til de Blockbusters, de sparker ud. DC har også leveret under par på det seneste, og vi har flere gange brokket os over de senere års film om superhelte fra både DC og Marvel, med enkelte undtagelser som Deadpool og Captain America: Winter Soldier.

De to sidstnævnte var solide film, der prøvede andre veje, end den traditionelle og ret slidte formular. Og det virkede nyt, inspirerende og ikke mindst spændende at se universet blive udvidet med film, der turde mere og ville mere. For Deadpools vedkommende var det en helt ny frisk meta-stil, der blev vist frem, mens Winter Soldier fokuserede mere på plot og dialog (som også den første Thor-film gjorde).

OG på den måde har vi således efterhånden to kategorier af denne type film. En kategori for standard-popcorn-underholdning med slidte plotdevices og uinspirerende karakterudviklinger og skurke, og en kategori med mere nyskabende og interessante helte, hvor plot og karakterudvikling tager forsædet og sætter ramasjang og bulder og brag på bagsædet.

… Doctor Strange falder (heldigvis) i den sidste kategori. Det er en medrivende historie med et særdeles nytænkende plot, hvor effekterne er helt vilde og faktisk ikke set på den måde tidligere, mens dialog og humor rammer plet.

Filmen handler om den geniale hjernekirurg Stephen Strange, der efter et voldsomt færdselsuheld får ødelagt begge sine hænder med uoprettelige skader, hvorfor han søger ud i mysticismen for at få hjælp. Her møder han en magisk cirkel af personer og bliver hurtigt optaget i gruppen, hvor han lærer magi fra bunden. Filmen har også elementer af mysticisme, men handler i bund og grund (som alle andre superheltefilm) om Doktor Stranges fødsel som superhelt og naturligvis det godes kamp mod det onde.

Det er en helstøbt film, og især Benedict Cumberbatch som Stephen Strange imponerer med både komisk timing, reel smerte og en interessant søgen efter mening. Han er solid i rollen i en film, der faktisk har en del velplaceret humor, og selv vores egen Mads Mikkelsen er ok som skurk, selvom man som dansker har svært ved at se bort fra hans tykke dialekt. Han er dog ganske udemærket, og også hans figur har en del humor i sin dialog – og det er befriende at se en skurk, der faktisk også er sjov og ikke bare ond og diabolsk.

Doctor Strange virker rigtig godt og et et godt værktøj til at introducere Marvels troldmand ind i det eksisterende slæng af superhelte i form af Iron Man, Thor, Avengers m.fl. og det bliver meget interessant at se, hvordan han fremover kommer til at spille en rolle i universet.

5/6 filmkorn til Doctor Strange