Gabriels filmår 2015

Gabriels filmår 2015 | Sony Pictures Entertainment | Directed by  | | | IMDb

Gabriels bedste og værste filmoplevelser i 2015

The Walk poster

Petergabriel.dk’s faste anmelder, Gabriel, har kigget tilbage på filmåret 2015. Her er hans bud på årets bedste og værste film. Gabriel har naturligvis ikke set alle film i løbet af året. Husk på, at petergabriel.dk betaler for deres biografture af egen lomme.

De bedste

The Walk
En film på listen som jeg ikke nåede at anmelde her på filmkorn. The Walk er en medrivende, velspillet og svimlende flot film, der mindede mig om, hvorfor jeg elsker at gå i biografen. Højdeskræksfremkaldende flotte scener og en underholdende historie bygget op som en kupfilm. Og så giver 3D for en gang skyld mening. En film der SKAL ses på et stort lærred.

The Martian
Ridley Scotts vel nok mest helstøbte film i årevis. Matt Damon er fantastisk. Historien er medrivende. En film der efterlader tilskueren med et ganske vist naivt, men også dejligt positivt budskab om, at vi mennesker nok skal stå sammen, når det virkeligt gælder. En klassisk Robinsonade. Hverken mere eller mindre.

Kingsman: The Secret Service
Vi er ude på overdrevet, men Kingsman: The Secret Service har alt det jeg har efterlyst fra Craig-æraens Bond-film, der er endt som generiske actionfilm uden den følelse af eskapisme, som gennemsyrede de gamle Bond-film, hvor man blev transporteret væk fra dagligdagens trumerum. Det er vildt, vanvittigt og utroligt underholdende. Colin Firth er sublim!

De værste

Blackhat
Michael Mann er helt afsporet i dette ubehjælpelige forsøg på at lave en aktuel cyberthriller. Praktisk talt intet fungerer, og jeg har ondt af Chris Hemsworth, der kæmper med et rodet manuskript og sikkert også en fortvivlelse over at medvirke i en gammel mesters makværk.

Chappie
Neill Blomkamp lavede den fantastiske Discrict 9, men allerede i næste film, Elysium, fik jeg mine bange anelser. Var han en engangfornøjelse? Chappie leder mig tættere på et definitivt svar, men jeg er stadigvæk ikke helt overbevist. Chappie er på papiret en sød og tankevækkende film, men trækkes ned af ulideligt dårligt skuespil og nogle generelt meget lidt charmerende skuespillere. Neill Blomkamp får en sidste chance, når han præsenterer sin Alien-film, der forhåbentlig kommer kort tid efter Ridley Scotts Prometheus-fortsættelse. Måske Scott kan holde ham i kort snor, for knægten kan jo et eller andet.