The Homesman

The Homesman | EuropaCorp | Directed by Tommy Lee Jones | 2014 | 122 min | IMDb

Underspillet og veludført westerndrama forsøger ikke mere, end det vil, og det lykkes!

Tommy Lee Jones' ansigt er efterhånden ligeså furet som de plovfurer ”The Homesman” starter med. Hans ansigt viser med al tydelighed at alderen er fremskreden, men skuespil, instruktion og manuskript viser samtidig, at han er stærkere end aldrig før.

”The Homesman” er ikke en western i gængs forstand. Den handler ikke om skuddueller eller hævn, men derimod om ægte mod og livet i det rigtige vilde vesten, det der i filmen kaldes ”territoriet”, hvor alle kæmpede for sig selv og sin egen lykke i et barskt og ubarmhjertigt landskab bestående af støv, sten og sved.

Tommy Lee Jones spiller en afdanket soldat, George Briggs, der er både træt og resignerende, men dog alligevel med livsgnist nok til at forsøge at skabe sig et liv i de dystre og hårde rammer i territoriet, hvor indianere lurer om hjørnet, hvor modstandere står klar til at håndhæve loven med pistol og et reb og hvor han står ret alene med sit livstrætte syn på livet og de muligheder det giver og har givet ham.

Han støder på problemer og står til hængning, da han møder den aldrende men dog smukke og intelligente Mary Bee Cuddy spillet med stor overbevisning af Hilary Swank, der leverer en af sine bedre præstationer længe. Hun har – trods sit køn og de begrænsninger 1800-tallets kønsroller medførte – accepteret at transportere tre kvinder fra de ubarmhjertige sletter i territoriet til New York, fordi de er blevet drevet til sindsyge på grund af forskellige tragiske baggrunde, men alt sammen på grund af det liv, de hver især er blevet tvunget ud i som følge af ægteskab med mænd, der ikke har været opgaven voksen. En af disse kvinder spilles af Sonja Richter, og hun gør det ganske fint.

… Filmen handler i bund og grund om vognturen, som Briggs bliver en del af, da Mary Bee Cuddy redder ham fra hængning, og den handler om dramaet omkring Cuddy og Briggs, om de tre mentalt sårede og sårbare kvinder og livet ”dengang”. Det er ikke en kærlighedshistorie og filmen holder sig klædeligt fra diverse melodramatiske og klassiske dramaturgiske tricks.

Det er en simpel, stille film om ægte mod og menneskekærlighed i en verden, hvor den slags ikke blot er en hæmsko, men derimod er decideret livsfarligt.

Filmen er stærkt instrueret af Jones, og den virker rigtig fint. Den bliver aldrig rigtig dramatisk, og der er flere aspekter af filmen, der kunne være dyrket lidt mere, men det er en fin lille film, der faktisk på visse punkter er relativt ”feel good”, selvom den jo egentlig er ganske tragisk.

Hold øje med en lille men vigtig rolle til Meryl Streep, der så at sige opsummerer hele filmens pointe ganske fint.

4/6 stjerner til The Homesman