Interstellar

Interstellar | Legendary Pictures | Directed by Christopher Nolan | 2014 | 169 min | IMDb

Episk rumrejse med lige dele '2001: A Space Odyssey', 'Close Encounters of the Third Kind' og god gammeldags science fiction rammer plet!

Christopher Nolan har efterhånden cementeret sit navn som en af Hollywoods største, mest innovative og bedst tjenende instruktører med kæmpe hits som ”Inception” og Batman-trilogien bag sig. Men han har også lavet mindre film, der dog stadig er mesterværker i deres egen ret, herunder den helt igennem fremragende ”Memento”.

Med ”Interstellar” vælger Nolan dog at sigte efter det store, episke projekt, og hans film er kraftigt inspireret af især Kubricks ”2001: A Space Odyssey” og Spielbergs "Close Encounters of the Third Kind", der med sin insisterende og underspillede stil gjorde verdensrummet til Hollywoods nye legeplads. Nolans film er dog hverken underspillet eller tilbagelænet, men derimod sømmet i bund underholdning, forsynet med klassisk ”Nolansk” intelligent plot, sprøde effekter og ikke mindst stjerneskuespillere på stribe, der alle leverer fremragende præstationer.

Matthew McConaghey, Hollywoods største navn, førsteelsker og pigernes favorit for tiden, leverer et perfekt portræt af enkemanden, der vil mere med sit liv end at være bondemand, som vil tilbage til sit liv som astronaut og pilot, som han blev forceret væk fra på grund af Jordens spiral mod døden, idet naturen mindre og mindre kærligt og mere og mere bestemt lader menneskerne vide, at Moder Natur ikke finder sig i vores tilstedeværelse længere, og det med sandstorme, plantedød og en generel dommedagsagtig stemning.

… Bondemanden, der er både ingeniør og pilot og astronaut, bliver mere eller mindre frivilligt centrum for Jordens frelse, og sammen med et hold af NASA-forskere får han opgaven at komme ud blandt stjernerne for at lede efter en ny verden, menneskeheden kan befolke.

”Interstellar” er udover sin førsteelsker også forsynet med navne som Michael Caine, Matt Damon, Anne Hathaway og mange flere, og det er et flot spillet, flot instrueret og flot udført rumepos!

Filmen tager sig tid til at bygge sit plot op, dvæler ved detaljerne, er forsynet med en tilpas mængde fysik, der kan være mere eller mindre sand, men stadig virker troværdig, og den bliver aldrig kedelig. Man må sige, at Nolan formår at skabe noget nær et episk mesterværk, der dog lige falder udenfor kategorien af uransagelige årsager, så det bliver kun til næsten, men stadig fremragende.

Det er en spændende og intelligent film, der kræver noget af sin tilskuer, men hvis man bruger tiden på den, dvæler lidt ved budskaberne samtidig med at man tilbagelænet nyder de smukke billeder, så får man en filmoplevelse af de helt store, en episk rejse ud i universet, hvor intet mindre en menneskehedens overlevelse er på spil, og hvor farerne er tydeligt portrætteret og kampen virker både ægte, rå og skånselsløs.

Nolan skaber mindeværdige film, og har tilegnet sig både superhelteuniverset og nu også verdensrummet i en episk film, der aldrig mister sit fokus på det intelligente plot og den gode historie.

5/6 stjerner til Interstellar