300: Rise of an Empire

300: Rise of an Empire | Warner Bros. | Directed by Noam Murro | 2014 | 102 min | IMDb

Få genrefilm er lige så succesfulde som 300: Rise of an Empire. Det bliver ikke bedre!

Hvordan kan man nogensinde toppe så overdrevet og pompøs en film som "300" (2007), der da den kom frem – og for så vidt også stadigvæk – slog benene væk under mig med sin overrumplende visuelle stil. Et regulært blodbad orkestreret som en virtuos ballet med muskelsvulmende spartanere oppe imod den imponerende persiske hær. Historien var simpel, men yderst effektiv og sammen med den fantastiske billede- og lydside fungerede den upåklageligt.

"300: Rise of an Empire" kan ikke udelukkende læne sig op af den visuelle stil, og har derfor klogeligt valgt at udbygge historien om persernes angreb mod demokratiets fødested, Grækenland.

Jeg havde fået indtryk af, at filmen ville være en fortsættelse til "300", men faktisk formår den både at være en prequel, en parallelhistorie og en fortsættelse. Og det fungerer virkelig godt. På denne måde får man et indtryk af, hvad der gik forud for slaget i den forrige film, og man lærer om de overvejelser hærføreren Themistokles gør sig inden han vælger at sætte alt ind imod den overrumplende persiske flåde, der er styret af vildkatten Artemisia – intenst og frygtindgydende spillet af Eva Green.

… Historien er stadigvæk simpel, men man får i langt højere grad følelsen af, hvad der står på spil, hvis perserne får overtaget.

Lidt af en parallel til nutiden, hvor der til stadighed sættes spørgsmålstegn ved demokratiets styrker og svagheder. Propaganda eller ej er det noget man som tilskuer kan forholde sig til.

Men nu skal jeg vist heller ikke få filmen til at lyde mere intellektuel end den er. "300: Rise of an Empire" er en drengerøvsfilm i yderste potens. Storslået, voldelig og med svulstig dialog, der kun fungerer i netop denne genre.

Kampscenerne er intet mindre en fantastiske. Fra de opfindsomt koreograferede kampe soldaterne imellem til udsynet af de kæmpe slag – som der er flere af i løbet af filmens perfekte spilletid – var jeg neglet til sæddet fra start til slut. Det er spændende at følge med i og blive overrasket over hærførernes taktiske manøvrer, og trods de 2-dimensionale karakterer heppede jeg begejstret på de gæve grækere.

Som regulær krigsfilm bliver det ikke meget mere intenst.

Wow!

5/6 stjerner til 300: Rise of an Empire