Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark

Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) | Directed by Peter Jackson | 2013 | 161 min | IMDb

Rejsen fortsætter i bedre opfølger til den lidt træge etter, men Jacksons "Tolkien-pen" er endnu ikke helt fintunet!

Peter Jackson og Tolkiens univers er efterhånden synonymer, og med tre berettigede klassikere under sit bælte i form af den helt fantastiske og fejende flotte triumf, der er "Ringenes Herre Trilogien", forventes meget af den new zealandske filmmager, når han igen drager til Midgård for at portrættere kampen mellem det gode og det onde.

"Hobbitten: En uventet rejse", den første film i denne prequelserie, var både ujævn, til tider uskøn og lidt træg. Bevares, der var rigeligt med mindeværdige set-pieces og flotte effekter undervejs, men følelsen fra den første trilogi udeblev i store dele af den alt for lange film.

At Jackson – eller måske rettere New Line Cinema! – har valgt at strække 270 siders børnebog til ca. 10 timers vokseneventyrfilm kan være svært at berettige på lærredet, og det led den første Hobbitten kraftigt under. Den var næsten 45 minutter om bare at komme i gang, og derefter fulgte ca. 1 1/2 times tomgang og babyskridt. Det var ikke den oplevelse, vi havde forventet!

Med "Hobbitten: Dragen Smaugs Ødemark" skiftes der gear og spændingen øges. Figurerne er nu velkendte, selvom de stadig ikke effektivt portrætteres ligesom Jackson mesterede i de første tre film, men man kommer nærmere på især Dværgekongen Thorin Egeskjold, hans kamp for at generobre sit tabte rige, og Bilbo Sækker, der dog må siges at have en slags større statistrolle i denne film.

… Plottet er bedre, actionscenerne begynder at ligne dem fra den oprindelige trilogi, og alt i alt er denne film klart bedre end sin forgænger, uden dog at ramme "Ringenes Herre Trilogien".

Effekterne i filmen er helt fantastiske, fra den flotte pitoresque portrættering af havnebyen Søby, hvor den glemte helt Bard befinder sig klar til at kæmpe mod den drage, der nedkæmpede hans forgængere, til den nok flotteste rendering af en drage på film nogensinde, Smaug, filmens omdrejningspunkt. Han er så flot lavet, at man mister pusten, og hans stemmeføring fra den engelske skuespiller Benedict Cumberbatch er lige i øjet – farlig, intelligent og helt igennem frygtindgydende!

Gamle kendinge som Legolas gør deres indtog, og ja, han var ikke med i bogen, og ja, der er for fanboys'enes skyld, og ja, det virker effektivt og godt, og han bidrager faktisk til en af filmens mest mindeværdige actionscener – flugten i tønderne, der er med i bogen, men som i Jacksons film er forsynet med grusomme orker og frygtløse elvere undervejs. Og det er faktisk sjovt, at Orlando Bloom er blevet en både ældre og bedre skuespiller!

Generelt synes jeg, at manuskriptet til filmen er ret godt. De ændringer, der er foretaget for at inkludere flere kvindelige figurer, for at spice plottet op og for at strække historien ud, klæder filmen. Det er gode kreative valg, og introduktionen af den smukke elverpige Thandriel er rigtig god – og så er skuespilleren helt fantastisk at se på 😉

Samlet set er det en rigtig god eventyrfilm, dog uden at komme helt op på de højeste antal stjerner samlet. Den lider under "2'er syndromet" og den lider under, at den er baseret på et plot, der er strukket (lidt) for meget ud, men det gør ikke noget.

… Det er en forrygende rejse vi kommer med på, og den lægger flot op til en 3'er, som jeg forventer mig rigtig meget af.

Jackson er faktisk selv skyld i, at vi som tilskuere er lidt immune overfor de flotte effekter og den bragende pompøse musik. Vi elsker den oprindelige trilogi, og eftersom denne nye trilogi er baseret på en historie, vi allerede kender slutningen på, eftersom den er strukket så meget ud, at den er betydeligt tyndere end den oprindelige trilogi og eftersom der simpelthen er meget mindre på spil i denne film – trods hårde forsøg på at fortælle os andet undervejs – så virker denne film nogen gange som en parodi på de første tre.

Hvis disse Hobbitten-film var kommet først, ville anmelderne givetvis have været mere gavmilde med stjernerne, og publikum mistet åndedrættet flere gange undervejs, men Jackson tog pusten fra os for 10 år siden, denne gang er vi mere immune, og kræver mere, og derfor virker det lidt ufrivilligt komisk, at der kommer en fanfare og et close-up af Legolas, hver gang han dukker op i billedet. Det virkede i de første 3, men her griner man lidt af det.

Uanset hvad, er det nogle fejende flotte film, denne inklusive, og man er solidt underholdt undervejs. Jeg elsker universet, bøgerne og Peter Jackson, og jeg er personligt rigtig glad for, at Jackson har fået lejlighed til at lave disse Hobbitten-film, så han kan færdiggøre sit Tolkien-projekt.

At disse to nye film så er baseret på et forelæg, der mindre interessant og udstrukket til ukendelighed, gør ikke, at oplevelsen bliver mindre fantastisk og flot.

Den første film var en lille 4'er på stjerneskalaen, og denne film er en tak bedre og får 4 STORE stjerner.

Jeg tror på, at den sidste film, der får premiere næste jul, kommer op og ringe på 5 eller 6, det ville ligne Jackson at slutte af med et BRAG!