Kick-Ass 2

Kick-Ass 2 | Universal Pictures | Directed by Jeff Wadlow | 2013 | 103 min | IMDb

Kick-Ass 2 dropper de pseudopædofile referencer og er en bedre film på grund af det!

Jeg var blandt de få, der bestemt ikke brød mig om den højt profilerede og feterede filmatisering af den kendte Kick-Ass-tegneserie, ikke mindst fordi jeg fandt filmen unødigt voldelig i forhold til sit budskab om ikke-vold, og fordi den (mis)brugte pseudopædofile referencer i forhold til den da 11-årige hovedperson Mindy, der sammen med sin far udøvede vigilante-vold af værste og mest blodige skuffe.

Jeg fik dengang masser af flak for netop anmeldelsen af den film, der kan læses her, så jeg så den efterfølgende igen, fordi jeg ganske enkelt var usikker på, om jeg simpelthen havde misforstået den eller bare haft en dårlig dag. Mit første indtryk blev bekræftet ved andet gensyn, hvor også andre, der var mere begejstrede i første omgang, måtte give mig, at jeg nok havde ret.

Men, smag er jo som bekendt forskellig, og alle har ret til hver sin smag. Jeg kunne bare ikke lide filmen. Den er kedelig, forvirret og usammenhængende – skønt billeder, skuespil og action-sekvenser for det meste er seværdige.

… Nu er 2'eren kommet, og ja, jeg er helt anderledes begejstret over denne film, der virker mere helstøbt og ren i sit billedesprog og sin historie.

Og ja, den er befriende befriet for pseudo-pædofili, da Mindy nu er en gymnasieelev på 15 år. Referencerammen i filmen er derfor hendes usikkerhed på, hvem hun er, idet hun konfronteres med high-school-livets mange udfordringer og krav om popularitet. Denne del af filmen fylder dog heldigvis ikke så meget, at det generer, og fokus i denne film er derfor masser af, undskyld, kick-ass-action på den tegneserieagtige måde.

Der er masser af blod, masser af god og veloplagt humor og denne gang føles filmen – i modsætning til den skizofrene 1'er – som en rigtig superheltefilm, nu også med masser af over the top superskurke.

I filmens sidste 30 minutter tager volden lidt overhånd, uden at det dog gør noget, og man er underholdt stort undervejs.

Jeg havde naturligvis ikke mange forventninger til denne 2'er, men det er ikke grunden til, at jeg er ret glad for denne film. 'Kick-Ass 2' er nemlig en film, der ikke forsøger at være andet end ren underholdning. Irriterende ting som moraler og analogier er holdt på et minimum (som det bør være i tegneserier og deres filmmodparter), og sømmet er i bund med one-liners og flotte actionscener, mens tegneseriegimmicks udnyttes fint i filmens billedsprog.

Alt i alt rammer 'Kick-Ass 2' helt plet i sin genre, og det skyldes ikke mindst et manuskript der ikke forsøger at være andet end solid, gedigen og sjov popcornunderholdning.

5/6 stjerner til Kick-Ass 2