Nordvest

Nordvest | Nordisk Film Production | Directed by Michael Noer | 2013 | 91 min | IMDb

Intenst og velspillet indblik i en lukket verden.

Jeg boede i Nordvest et års tid i midten af 1990'erne, og selv om jeg da lagde mærke til en del "typer", har jeg intet kendskab til det kriminelle miljø, som skildres i filmen "Nordvest". Det er derfor umuligt for mig at afgøre om miljøet skildres korrekt. Ikke desto mindre føles filmen autentisk. Både i sin miljøskildring og i beskrivelsen af de karakterer som filmen handler om.

Michael Noer, som tidligere har lavet "R" sammen med Tobias Lindholm, befinder sig godt i Nordvest, hvor hans hovedpersoner føles troværdige. Gustav Dyekjær Giese, filmens egentlige hovedperson, er god som indbrudstyven Casper, der tjener til dagen og vejen ved at sælge tyvekoster til en lokal indvandrerbande. Mødet med den storkriminelle Bjørn (en intens Roland Møller), som hurtigt lader Casper stige i graderne, og som ikke er fedtet med kontanterne, sætter imidlertid en stopper for samarbejdet med indvandrerbanden, som oven i hatten ydmyges i en konfrontation med Caspers nye "arbejdsgiver".

… "Nordvest" er et øjebliksbillede af nogle kriminelles gøren og laden. Den har som sådan ikke noget nyt at fortælle, og selv om Casper og hans bror gennemgår en udvikling over de få dage historien udspiller sig, er personskildringerne hverken dybe eller farverige.

Men det er ikke udelukkende negativt. Noer undgår på denne måde de værste Tony Montana-gangsterklicheer ved på afdæmpet vis at portrættere de to helt almindelige brødre som et par relativt intelligente fyre, der bare vil tjene nogen nemme penge. Ganske vist store i slaget, når de mærker opbakning fra baglandet, men uden at nærme sig det overdrevne og tegneserieagtige. Noer går nemlig efter realisme, så der er ingen kokainbjerge, bazookaer eller valtkugler i kinderne i "Nordvest". Og det er egentlig lidt ærgerligt, for jeg sidder tilbage med følelsen af at virkeligheden ikke overgår fantasien, som jo ellers ofte er tilfældet. Det betyder, at "Nordvest" er lidt anonym som fortælling. Jeg savner noget mindeværdigt at tage med mig ud af biografen, der kan skille "Nordvest" ud fra mængden af lignende film – noget jeg ikke havde set komme eller forventet af genren.

Handlingen i "Nordvest" burde vække afsky, og gør det i og for sig også, men der er noget svært fascinerende ved det kriminelle miljø, når det skildres råt for usødet som i "Nordvest". Jeg kunne på ingen måde tænke mig, at gå i de kriminelles sko, men de er unægteligt spændende at følge. På en eller anden bizar måde lever de nemlig livet langt mere end de fleste, der tager til takke med dagligdagens trivialiteter og faste rutiner. Det gør dem spændende som personer, hvis handlinger altid får øjeblikkelige konsekvenser, men også som mennesker, der evolutionsmæssigt lever livet i overhalingsbanen, hvor de bedste hele tiden formår at tilpasse sig skiftende tider og tendenser, og hvor pointen om at efterkommere i de kriminelle miljøer ofte vil være endnu mere hårdkogte og afstumpede end dem de så op til, rammer hovedet lige på sømmet.

4/6 stjerner til Nordvest