Flight

Flight | ImageMovers | Directed by Robert Zemeckis | 2012 | 138 min | IMDb

Denzel Washington gør det godt, men kan ikke redde kedelig film.

Jeg havde sådan glædet mig til Robert Zemeckis' seneste film, "Flight". Instruktøren der nok er mest kendt for "Forrest Gump" har nemlig ikke lavet en rigtig film siden "Cast Away" fra 2000. En film, hvis historie også tager udgangspunkt i et flystyrt og hvis tema i og for sig er det samme. I begge film overlever vores hovedperson et flystyrt og i begge film er oplevelsen livsforandrende.

Hvor meget jeg end kunne ønske det er "Flight" ikke i nærheden af at være lige så god som Zemeckis' tidligere film. Sentimentaliteten har han bibeholdt, men hans evne som fortæller kommer til kort. Historien er for banal. Dramaet udebliver.

Denzel Washington gør ellers, hvad han kan. Velspillende som altid og troværdig i rollen som den alkoholiske pilot Whip, der ved en fantastisk manøvre redder 96 passagerer ud af 102, da hans fly i 10.000 meters højde bogstaveligt talt falder fra hinanden.

Rutinemæssigt tages der blodprøver af besætningen efter et flystyrt og Whips er positiv på den negative måde. Der er spor af alkohol og kokain i hans blod. Han var fuld, da han på mirakuløs vis fik landet flyet. En undersøgelse sættes i gang og Whip, der burde blive hyldet som en helt går langsomt i hundene.

… Og det er lige før, at det bliver vedkommende, men Whips historie er ren overflade uden dybde, nuancer eller højere mening.

"Flight" føles som en tilforladelig, men ikke videre sindsoprivende tv-film. Kun selve flystyrtet og solide skuespillere i de bærende roller vidner om, at det rent faktisk er en biograffilm vi ser.

Zemeckis forsøger at tilføje karaktererne dybde ved at trække scener i langdrag, så de fremstår dybsindige uden egentlig at være det, imens filmmusikken af den normalt fremragende komponist Alan Silvestri sovser billederne ind i ulidelig guitarklimpten, der på intet tidspunkt lader det være op til tilskueren, at involvere sig følelsesmæssigt i historien. Man får det hele serveret, og det er både kedeligt og uengagerende. Især da det hurtigt står klart, hvor få overraskelser filmen har at byde på.

"Flight"s manglende psykologiske indsigt gør endvidere, at man forlader biografen uden at være blevet klogere på det at være alkoholiker. Det er ikke fordi, jeg forventer en doktorafhandling om emnet i hvad der må betragtes som en underholdningsfilm, men jeg havde da en forventning om at filmen havde lidt mere at byde på end de sædvanlige alkoholiker-klicheer. Underligt, når nu det synes at være hovedtemaet i filmen. Måske Zemeckis skulle holde sig til den mere kulørte underholdning.

3/6 stjerner til Flight