A Good Day to Die Hard

A Good Day to Die Hard | Dune Entertainment | Directed by John Moore | 2013 | 97 min | IMDb

Vi er overbeviste om, at A Good Day to Die Hard er spild af tid.

Dette er ikke en anmeldelse, men en kort argumentation for, hvorfor du IKKE skal spilde tiden på at se "A Good Day to Die Hard". Forudindtaget? Ja! For sjov? Til dels. Vi mener faktisk at kunne gennemskue filmens manglende kvaliteter ud fra trailer, plotbeskrivelse, skuespiller(!) og instruktør. Lad os komme i gang …

Lad mig straks slå fast; jeg elsker de to første "Die Hard"-film, men jeg gider simpelthen ikke spilde tiden på kalkuleret og halvhjertet Hollywood-ramasjang, som "A Good Day to Die Hard" oser langt væk af at være. Jamen du har jo ikke set filmen, hvordan kan du vide den er dårlig?! For det første fordi Bruce Willis' karriere er i sit livs efterår (hov hov, hvad med Moonrise Kingdom?), og for det andet fordi "A Good Day to Die Hard" er instrueret af en talentløs herre ved navn John Moore.

Moores CV indeholder bl.a. makværker som "Max Payne" og den uhyggeligt dårlige genindspilning af Richard Donners horrorklassiker "The Omen". Moore er en sand mester ud i generisk larme-action. Du ved; den slags, hvor lærredet konstant er én stor eksplosion og lyden er skruet op til 11. Det er kedeligt hr. Moore, kedeligt! Hvem fanden kan finde på at hyre den mand til at få Die Hard-franchisen tilbage på rette spor efter PG13-brøleren "Live Free or Die Hard"?

… Plottet i "A Good Day to Die Hard" lyder som noget fra en 80'er-film – ikke at det automatisk er en dårlig ting – du ved noget i retningen af, at nogle russere vil stjæle uran, så de kan bygge atombomber og true hele verden. Zzzzzz! Boring! Find på noget nyt!

Og for lige at vende tilbage til Bruce Willis; hvornår har den mand sidst været med i en ordentlig film (hov hov, hvad med Moonrise Kingdom?). Enten er han ligeglad med sin karriere, eller også har han været mere styret af held end forstand i starten af sin karriere. Nok om ham!

Lad dog noget friskt blod komme til. F.eks. Jai Courtney som spiller John McClanes søn. Han imponerede mig først gang i tv-serien "Spartacus", hvor hans intense spil fik ham på min skuespillere-det-er-værd-at-holde-øje-med-liste. Siden har jeg set ham i "Jack Reacher", hvor hans evne til at brænde igennem lærredet var langt mere interessant end selve filmen, og nu dummer han sig så (igen) ved at vælge "A Good Day to Die Hard" som sin næste karriereskubber. Ain't gonna happen! Bedre held næste gang. Og nu gider jeg ikke bruge mere tid på en film jeg alligevel ikke gider se … hvor er Alan Rickman, når man behøver ham?!

0/6 stjerner til A Good Day to Die Hard