E.T. The Extra-Terrestrial – Limited Edition Spaceship Pack

E.T. The Extra-Terrestrial – Limited Edition Spaceship Pack | Universal Pictures | Directed by  | | | IMDb

Filmanmeldelse af Steenberg

En eventyrlig film, et ligegyldigt rumskib.

Jeg var lige fyldt 7 år da E.T. havde premiere i de danske biografer den 26. december 1982, og selvom det nu er 30 år siden, står den biografoplevelse stadig mejslet i min bevidsthed. Jeg tudbrølede efter at have set filmen, og jeg er uden tvivl ikke den eneste, der har haft det sådan.

Der er knap så mange tårer, når jeg ser den i dag, men jeg elsker stadig filmen og har glædet mig til den restaurerede udgave på Blu-ray. Men, hvad angår dette bokssæt, så må jeg indrømme, at jeg ikke rigtigt ved, om jeg skal grine eller græde, for det eneste der følger med udover filmen i standardindpakning (Blu-ray + Digital kopi), er en rimelig stor sølvfarvet model af E.T's rumskib fremstillet af plastik. (H26xB25cm., vægt: 781g). Selve æsken måler (H30,5 x B29,5 x D30,5 cm). Sættet koster 750-800 kr. i butikkerne.

Om rumskibet:

Når man trykker på en knap på siden af skibet tændes lys flere steder og toppen af skibet åbnes. Åbningen sker meget hurtigt, men nogenlunde glidende samtidig med at en trappe, hvor en lille E.T.-figur står på, nedsænkes i bunden af rumskibet, alt imens ca. 13 sekunder af John Williams' filmtema afspilles i en ret ringe lydkvalitet. Bagefter får man selv fornøjelsen af at lukke det hele igen. Det er dog lavet så "smart", at man kan placere sin E.T-Blu-ray-disk i toppen af skibet, når det er åbnet. Rumskibet bruger 3 AAA-batterier, som heldigvis er inkluderet og isat i forvejen. Der står "Limited Edition" på selve kassen, men der er ikke noget nummeret certifikat eller lign. Havde der da bare været det, så man havde en fornemmelse af eksklusivitet. Det er i hvert fald svært ikke at være en anelse skuffet, da rumskibet under ingen omstændigheder er de 500-600 kr. ekstra værd i forhold til de øvrige versioners pris på mellem 200 og 300 kr.

Om filmen:

E.T. præsenteres i originaludgaven fra 1982 og heldigvis ikke den omdiskuterede 20 års-jubilæumsversion, hvor alle skydevåben var blevet digitalt fjernet og erstattet med walkie-talkies. Udover at filmen stadig er meget grynet i mørke sekvenser, så har filmen aldrig stået flottere. Spielberg har også selv været involveret i restaureringsprocessen, så der er vel næppe så meget at diskutere. Man kan vælge om man vil se filmen med original engelsk audio (DTS-HD 7.1 mix eller original 2.0 stereo) eller om man vil se den med dansk dubbet audio (DTS 5.1 mix) Der forefindes selvfølgelig også danske undertekster og et væld af andre audio- og undertekstvalg.

Vedr. den medfølgende digital kopi så er filmen kun til download med henholdsvis dansk, norsk, svensk og finsk audio, ingen undertekster. Jeg finder det desuden lidt underligt, at man ikke også har vedlagt en DVD-kopi af filmen i dette sæt.
"E.T.

© Universal Pictures

Om ekstramaterialet:

Blu-rayens ekstramateriale er også en anelse skuffende, i hvert fald hvis man allerede ejer 20-års 2-disc DVD-udgaven, for størstedelen af ekstra materialet er taget fra denne udgave i SD kvalitet og 4:3 format:

• "A Look Back" (38 minutter)
  • "The Evolution And Creation of E.T." (51 minutter)
  • "The Reunion" – Skuespillerne er samlet i forbindelse med 20 års Jubilæet (18 minutter)
  • "The Music of E.T." – Interview med John Williams (11 minutter)
  • "20th Anniversary Premiere" – Sammenklip fra live opførelsen af filmens soundtrack dirigeret af John Williams i forbindelse med 20 års premieren (på 20 års DVD-udgaven kunne man se hele filmen med dette orkester lydspor, men det er desværre ikke at finde på denne udgave).

Derudover er der: deleted scenes, trailers og marketing materiale.

Der er dog også lidt nye godter posen:

• "Spielberg & E.T." er et 13 minutter langt interview med Steven Spielberg.
  • "The E.T. Journals", som er et todelt "Behind The Scenes"-program, der ikke før har været udgivet (54 minutter).

Universal fortsætter deres 100 års fødselsdagsfest med et væld af udgaver, hvad indpakning angår. Jeg skriver indpakning, for selve disk indholdet er det samme i alle udgaverne og 30 års jubilæumsudgaven af E.T. er ingen undtagelse, for udover dette bokssæt udkommer den også I Steelbook- og Digibookindpakning til mellem 200 og 300 kr. i butikkerne. Derudover har Blockbuster et Standard Version bokssæt incl. en E.T. plys bamse (16 cm.) til 250 kr.

Som nævnt er dette et skuffende boksæt set i forhold til den pebrede pris og det medfølgende rumskibs generelle kvalitet. Så med mindre du er til "Limited Film Collectibles", hvor jeg i dette tilfælde betvivler, at det er specielt begrænset, så er mit råd i stedet at gå efter digibookudgaven (hvor selve coveret er formet som en lille bog på 44 sider). Den er nemlig rigtig lækker og faktisk den flotteste Digibookudgivelse jeg til dato har set. Bogen er med forord af Drew Barrymore og er inddelt i tre kapitler:
"The Cast And The Crew" med omtaler af skuespillerne og holdet bag.
"Creating An Iconic Film" om ideen bag og de forskellige design aspekter af E.T.
"E.T´s Adventure On Earth" som omhandler marketing materiale, så som filmplakater og E.T.'s eftermægle i reklamer og lign.