Lawless

Lawless | Benaroya Pictures | Directed by John Hillcoat | 2012 | 116 min | IMDb

Stemningsfuld gangsterfilm med enkelte højdepunkter.

'Goodfellas' gjorde et stort indtryk på mig i 1990. Den brutale vold og Joe Pescis intimiderende portræt af den skruppelløs gangster Tommy DeVito fik adrenalinen til at pumpe i min krop og har sidenhen fungeret som referencepunkt for andre gangsterfilm. Dermed også 'Lawless'.

Det er ikke fordi jeg som sådan sammenligner 'Lawless' med 'Goodfellas', men gangsterfilm er som regel skåret over samme læst, så hvis ikke den brutale gangstervold får hjertet til at slå hurtigere i kombination med en interessant fortælling, er filmen nødt til at fungere på andre planer. Netop derfor er karakteropbygningen essentiel i en gangsterfilm, hvor hovedpersonerne sjældent er guds bedste børn.

'Lawless' lykkes faktisk et godt stykke af vejen med at bygge brødrene Bondurant op som troværdige og sympatiske bondetampe, der med eget hjemmebrænderi i en forbudstid i den grad er på kant med loven. I samfundet er de regulære helte, der går imod det korrupte system og forsøder hverdagen for folket i det depressionsramte Virgina med æblewhisky og andet hjemmebrændt.

…Der er en god dynamik mellem de tre så forskellige brødre, hvor man får en fornemmelse af et stærkt broderligt sammenhold og en øje for øje retfærdighedssans, der virker reel i den verden de lever i.

Det gør dem interessante som mennesker, der lever i et parallelsamfund, hvor de fleste ikke er bange for at ty til blodig selvtægt, og der hvor karakteropbygningen står sin prøve, da man som publikum enten godtager eller afviser de ekstreme handlinger på baggrund af, hvor godt karaktererne er bygget op.

Hovedårsagen til at Bondurantbrødrene kan slippe afsted med selv de mest modbydelige gerninger skyldes især Tom Hardys portræt af den handlekraftige Forrest Bondurant. Den mellemste af brødrene og også den mest kvikke. Hardy giver Forrest en tyngde og intensitet, der brænder igennem lærredet, og som får Shia LaBeouf til fremstå ynkværdig og naiv som den yngste af brødrene, hvis kortsigtede handlinger gang på gang får brødrene ud på glat is.

'Lawless' er stemningsfuld og skuespillet er godt hele vejen rundt. Historien om de tre brødre bliver bare aldrig interessant nok til at man suges ind i filmens støvede univers. Dertil er den for ujævnt fortalt og langtrukken. Det støvede og langsomme tempo som Coen-brødrene så ofte slipper godt afsted med lykkes ikke i samme grad for John Hillcoat. Der er ganske vist flere solide scener, hvor filmen virkelig tager fat, men det overordnede indtryk når aldrig de enkeltstående sceners højder.

Bedst fungerer humoren omkring den ene af brødrenes udødelighed og Guy Pearce er herligt overspillet og karikeret i rollen som den ondskabsfulde agent Rakes.

3/6 stjerner til Lawless