JAWS – Special Collector's Edition

JAWS – Special Collector's Edition | Universal Pictures | Directed by  | | | IMDb

Filmanmeldelse af Steenberg

Glimrende udgivelse af Spielbergs klassiker.

Universal Pictures fylder 100 år her i år 2012, og det har de igennem de seneste måneder fejret ved at udgive nogle af deres største succeser på DVD og Blu-ray, hvor vi især på Blu-ray-fronten er blevet præsenteret for et par lækre udgivelser, der kæler for os filmfans.

"JAWS" (Dødens Gab) er udkommet på Blu-ray i hele fire forskellige indpakninger. Alle fire indpakninger indeholder Blu-ray + Digital Kopi, som også ligger på en Blu-ray disc, hvilket er en anelse mystisk. Udover den helt almindelige udgave findes "JAWS" i en digibookudgave (hvor coveret er formet som en bog), og i en lækker Steelbook-udgave. Den flotteste, men også lidt mere pladskrævende udgave, er en fantastisk ”Special Collector's Edition”, der indeholder filmen i den helt almindelige indpakning, 6 rigtig flotte fotos (15×21) fra filmen og en lækker bog.

Sættets hovedattraktion er så absolut bogen ”JAWS – Memories From Martha´s Vineyard”. Et digert værk på 312 sider og en kampvægt på 2,2 kg. Forfattet og tilrettelagt af Matt Taylor, der kun var 7 år, da filmen fik premiere i 1975, men som dreng tit holdt sommerferie på Martha´s Vineyard, hvor filmen er optaget. Han kan derfor berette, at somrene herefter gik med at tage til stranden for at kigge på de mange effekter fra filmoptagelserne, der blev efterladt af filmholdet. Interessen omkring ”JAWS” var vedvarende, så han besluttede sig senere i livet for at lave denne bog sammen med Jim Beller, der har samlet alle billederne til bogen. Bogen tager udgangspunkt i øboernes anekdoter og egne billeder fra filmoptagelserne, men indeholder også filmholdets egne billeder og historier om den til tider meget besværlige og uheldsramte filmindspilning. Der i blandt historierne om den mekaniske haj ”Bruce”, der stort set aldrig virkede, og som medførte at optagelserne trak ud, og det indtryk det gjorde på øens beboere, at være vidner til indspilningen en af filmhistoriens mest kendte film.

"Jaws

© Universal Pictures

Bogen, der dækker perioden fra December 1973 til Juni 1975, er smækfyldt med rigtigt flotte billeder og informative interviews med både øboerne og folkene bag filmen, samt artikler fra lokale aviser og ikke mindst et forord af Steven Spielberg. En superflot udgivelse der indeholder rigeligt med læsestof til de mørke vinteraftner. Bogen er oven i købet en udvidet 2. udgave, som er 16 sider længere end originalen. Det skal dog nævnes, at bogen er på engelsk.

Udover at "JAWS" er en fremragende film, der med denne udgivelse er blevet flot oprenset og præsenteres med lyd i 7.1 DTS-HD, så er det også værd at fremhæve de to ekstramaterialesegmenter af spillefilmslængde, der ligger på Blu-ray discen:

• ”The Making Of JAWS” (123 min.)
  • ”The Shark Is Still Working – The Impact & Legacy Of JAWS” (102 min.)

Førstnævnte er en ældre dokumentarfilm og sidstnævnte er ny og eksklusivt tilgængelig på Blu-ray, og er begge fantastisk underholdende. De to dokumentarfilm præsenteres i 4:3 format (Standard Definition), sidstnævnte endda i 4:3 letterbox. Det trækker lidt ned, men det ændrer ikke ved det faktum, at hvis man elsker "JAWS", så er man glimrende underholdt i et utal af timer både foran skærmen og med hovedet begravet i bogen.

Universal Pictures må for min skyld gerne holde 100 års fødselsdag et par år endnu, hvis det betyder flere udgivelser som denne.

5/6 stjerner til JAWS – Special Collector's Edition