Den skaldede frisør

Den skaldede frisør | Film i Väst | Directed by Susanne Bier | 2012 | 116 min | IMDb

Filmanmeldelse af Gabriel

Ufuldstændig og triviel trods et godt udgangspunkt.

Hvis man fjernede Pierce Brosnan og Trine Dyrholm fra "Den skaldede frisør" ville der ærligt talt ikke være meget tilbage at komme efter i Susanne Biers og Anders Thomas Jensens seneste samarbejde. En romantisk komedie med nogle få vovede ingredienser, der i sidste ende irriterer mere end de fryder.

Trine Dyrholm spiller den kræftramte frisøse Ida, hvis datter skal giftes i Italien. Ikke med en italiensk mand, men med sønnen til den engelske enke- og rigmand Phillip (Pierce Brosnan), der lever af at sælge frugt og grønt i Danmark, hvor hans afdøde kone er fra. Phillip er en bitter mand, hvis vrede over sin kones tidlige og uretfærdige død er vendt ud mod verden. Lige indtil han møder sin søns kommende svigermor.

Jeg er normalt villig til at sluge ikke så få kameler, når det gælder de romantiske komedier, men det kræver et virkelig gennemarbejdet manuskript, hvor karaktererne kommer til live og historien emmer af kærlighed, så man nemt overser plothuller og andre mislyde, mens man nyder biografens svinedyre cola og popcorn.

…"Den skaldede frisør" er langt hen ad vejen da også en charmerende film. Men som løjerne udvikler sig går det hurtigt op for en, at den dvæler ved klicheerne fremfor at overraske. At den kører på det sikre frem for at gå linen ud. Og at den ganske enkelt bare ikke har mere at byde på end det umiddelbare og velkendte.

Jeg sad hele tiden med en forventning om, at de mange klicheer og udtalte forudsigeligheder måtte føre til nogle interessant udviklinger i historien, men det sker aldrig. Udover de få scener, hvor Ida fremstår både sårbar og stærk uden paryk – og dermed langt fra idealet om den romantiske komedies bedårende hovedperson – er filmen uden kant.

De tragiske aspekter af historien forbliver overfladiske fordi filmen ikke formår at skabe en god balance mellem det humoristiske og det alvorlige. Historien føles ufuldstændig. Den mangler de udefinerbare ingredienser, der medfører suget i maven og følelsen af forelskelse.

Og så irriterer det mig endnu engang, at Bier også i denne omgang har type-castet sine roller. Kim Bodnia er således den utro ægtemand, Christiane Schaumburg-Müller er den dumme og irriterende blondine, Paprika Steen den neurotiske og selvoptagede søster (hun spiller som altid skide godt og med en fantastisk komisk timing) mens Trine Dyrholm ikke overraskende er både sympatisk og emotionelt ustabil i endnu en velspillet rolle.

Pierce Brosnan er Pierce Brosnan. Han har ingen anden funktion end at kaste stjernestøv over affæren og fyre karrikerede forretningsflosker af så som "det er radisserne, radisser er vores top prioritet, glem alt andet" imens han kniber øjnene sammen. Hans udvikling gennem filmen er utroværdig og unuanceret. Og det er egentlig en meget rammende beskrivelse af filmen som helhed.

Jeg var ikke synderligt imponeret over "Hævnen", men det var alle andre tydeligvis. Bier har muligvis tænkt strategisk ved at vælge "Den skaldede frisør" som sit efterfølgende projekt, for presset har med garanti ligget på hendes skuldre, når der skulle følges op på en Oscar-succes. "Den skaldede frisør" er den sikre vej, hvor man kan undskylde sig med, at have lavet en let komedie, men det er hverken interessant som film eller modigt som instruktør.

3/6 stjerner til Den skaldede frisør