Men in Black 3

Men in Black 3 | Amblin Entertainment | Directed by Barry Sonnenfeld | 2012 | 106 min | IMDb

Hyggeligt gensyn.

Den første "Men In Black" var en fontæne af skæve ideer og skøre indfald. Den kom nærmest ud af det blå og blev et fænomen på lige fod med "Ghostbusters" fra 1984. Will Smith cementerede sin stjernestatus og Tommy Lee Jones sit stenansigt.

Nogle år efter fulgte "Men In Black 2"…

Nu er tiden så kommet til "Men In Black 3". Will Smiths første rolle i 3,5 år, så hvorfor ikke rejse tilbage i tiden og snylte lidt på fortidens succes. Det kunne jo være det lykkedes igen.

Desværre starter det ikke særligt godt. De ekstravagante optrin er ikke synderligt sjove, de pudsige aliens er ikke længere så pudsige, og Will Smith og Tommy Lee Jones har svært ved at finde kemien fra fordums tid. Det går ud over den komiske timing, som fungerede så godt i den første film i serien, og får de uundgåelige møder med ulovlige indvandrere fra rummet til at virke klodsede og uopfindsomme. Det bliver altså ikke ved med at være sjovt, at se et skørt alienhovede på en menneskekrop.

Men det varer heldigvis ikke ved.

Historien er som følger: I 1969 forhindrede agent K en fremtidig ruminvasion af de frygtede boglodites. Antagonisten fra den gang var udyret Boris, som K spærrede inde på månen, hvor han – da "Men in Black 3" starter – har spenderet de seneste 40 år af sit liv. Boris slipper naturligvis fri, får fat i en tidsmaskine og tager tilbage til 1969, hvor han slår K ihjel, så ruminvasionen kan finde sted.

…Så snart agent J er rejst tilbage i tiden for at redde den unge agent K begynder filmen at tage form. Historien bliver mere fokuseret og humoren virker mindre genbrugsagtig og letkøbt.

Det er ikke lårklaskende morsomt, men sjovt på den der hyggelige, lidt nostalgiske måde. Der er endda plads til ikke så få stikpiller til det raceopdelte USA, som agent J bliver konfronteret med på sin tidsrejse. Og så får Andy Warhol en på sinkadusen i en af filmens sjoveste scener, hvor hans kunst ikke ligefrem bliver behandlet med respekt.

Josh Brolin spiller den unge agent K, og med ham ved roret føler man sig i godt selskab. Kemien mellem Josh Brolin som K og en lidt træt Will Smith som J fungerer. Mest af alt fordi Josh Brolin ikke nøjes med at kopiere Tommy Lee Jones' mimik og stemmeføring, men gør det med så megen respekt, humor og hyldest til den aldrende stjerne, at han stjæler hver eneste scene fra Will Smith.

"Men In Black 3" er i bund og grund en unødvendig fortsættelse til en filmserie, der burde være stoppet efter den første film. Alligevel er det hyggeligt at stifte bekendtskab med J og K igen. Forholdet mellem de to videreudvikles faktisk ganske fint, hvilket leder hen mod den overraskende slutning, der ikke kun er godt fundet på, men også rørende. En passende afslutning.

Opfindsomheden i de små detaljer er stadig i højsæddet, og Boris er en forrygende rumskurk, men rammerne lider af metaltræthed. Der er sket meget siden 1997, hvor den første film føltes som et friskt pust. Kom nu med noget nyt Hollywood. Jeg ved I kan!

3/6 stjerner til Men in Black 3