Lockout

Lockout | Europa Corp. | Directed by James Mather, Stephen St. Leger | 2012 | 95 min | IMDb

Filmanmeldelse af Gabriel

Guy Pearce lyser op i action-makværk.

Luc Besson har haft skiftende held med sin overproduktion af europæiske actionfilm. Devicen er åbenbart, at jo mere de producerer, desto større er chancerne for at lave en god film i ny og næ.

"Taken" var en af de film det lykkedes med. "Lockout" er ikke.

Jeg lægger hårdt ud. Det eneste positive jeg har at sige om "Lockout" er, at det åbenbart ikke gik op for Guy Pearce, at han var med i noget værre lort, da de indspillede filmen. Han er absolut seværdig som sarkastisk og øretæveindbydende antihelt.

Og så kunne jeg egentlig godt afslutte min anmeldelse her, men det ville være lige så plat som filmen.

Historien minder mest af alt om John Carpenters "Escape from New York", som i forvejen er en film, der ikke er ældet med ynde.

Variationen består i at "Lockout"s antihelt modvilligt sendes til et fængsel i kredsløb om jorden, hvor verdens farligste forbrydere er pacificeret i dvalekamre. Her skal han ikke redde den amerikanske præsident, men dennes datter, som befinder sig på rumstationen, da de voldelige fanger ikke overraskende slipper fri.

…Der er ikke gået mange minutter før filmens svagheder skinner i øjnene.

Pacingen er helt skæv og fjerner al dynamik fra filmen, der trods afskillige – ofte pinligt ringe – computergenerede actionscener er blottet for højdepunkter. Der gøres et svagt forsøg på at pakke historien ind i et mysterie, hvor der sås tvivl om vores antihelt er skyldig i spionage mod USA, men den elementære spænding øges ikke af den grund. Heller ikke da skyldsspørgsmålet på klodset vis afgøres i den mildest talt forvrøvlede slutning.

Fangerne er trods deres barske fremtoning ikke særligt skræmmende, så selv om de afliver gidsler i et væk, følte jeg aldrig, at antihelt og præsidentdatter var i fare. Jeg ventede blot på, at den formulariske historie nåede forbi de sædvanlige pukler i berettermodellen, så hovedskurken kunne blive ekspederet. Han er i øvrigt gjort ekstra skræmmende med skæve tænder, skelende øjne og psykopatagtige ticks. Det er uuuhyggeligt!

Traileren solgte den godt, og i et par mere erfarne hænder kunne den måske have fungeret, men sådan skulle det altså ikke gå. En nitte fra Luc Besson.

Filmens eneste styrke er Guy Pearce, der leverer sine one liners med overbevisning. Det er hans fortjeneste alene, at filmen undgår en bundkarakter.

"Lockout" er håbløst amatøragtig, og burde være røget direkte på dvd, så bedre og mere seværdige film kunne være sat op i biografen.

1/6 stjerner til Lockout