Dream House

Dream House | Cliffjack Motion Pictures | Directed by Jim Sheridan | 2011 | 92 min | IMDb

Dramatisk thriller – med større potentiale end den indfrier – interesserer og underholder, men rammer aldrig helt plet!

Det er gammelkendt, at for mange kokke fordærver maden. I Hollywoods tilfælde er det studiebosserne, der sætter for stor lid til de mange testscreenings, hvor mavesure, forvirrede mennesker får alt for meget magt over de film, der ender med at ryge ud til biograferne.

I tilfældet "Dream House", hvor en kapabel instruktør, Jim Sheridan ("In the Name of the Father" og "Min venstre Fod"), og adskillige virkeligt dygtige skuespillere (Rachel Weisz, Daniel Craig og Naomi Watts), ikke får mulighed for at lave den film, de faktisk ønsker, men derimod er uvillige marionetter i et absurdteater, hvor penge, testpublikums og underlige mavefornemmelser styrer gildet. Resultatet?

En film, der klippes færdig af studiebosserne, og som faktisk afskrives af både skuespillere og instruktør.

…Det er en skam, ikke mindst fordi filmen ikke er dårlig, men man aner i høj grad, hvor den er blevet klippet i stykker og ændret, med en mindre interessant film til følge.

"Dream House" handler i bund og grund om et ungt forelsket par, en klassisk perfekt kernefamilie, der kort efter at være flyttet ind i drømmehuset med deres to smukke unge døtre, opdager husets voldsomme fortid. En fortid, hvor en hel familie blev skudt og dræbt på mest brutale vis. Mere skal ikke siges om plottet her, for de mest interessante elementer er det, der gør filmen seværdig.

Og i øvrigt vil jeg ikke gøre som traileren, nemlig at spolere filmen for alle, der så traileren, fordi alle twists and turns blev udbasuneret i en sådan grad, at der i mine øjne er tale om decideret terrorvirksomhed.

Nuvel, med et intakt plot (SE IKKE TRAILEREN!) kan man se frem til en ganske interessant film. Den giver bestemt noget at tænke over, den er ikke til at regne ud, fordi det twist, man gætter på kommer, kommer allerede 35 minutter inde i filmen, så derefter sidder man og gætter på, hvordan tingene udvikler sig, hvis man altså ikke har set traileren.

Der er tale om en film, hvor alle skuespillere spiller jævnt og godt, og instruktionen er også foretaget habilt. Det er decideret uforståeligt, at man ikke lader en virkelig dygtig instruktør, der har bevist sine evner flere gange med små og store film, få frie tøjler til at lave DEN film, han ønsker, istedet for at forlade sig på de førnævnte testscreenings, hvor alles personlige agendaer får frit spil.

"Dream House" er både rørende, interessant, barsk og tankevækkende, men den når aldrig helt op at ringe, ikke mindst fordi den er klippet sønder og sammen. Det er virkelig en skam, for jeg sad med en følelse af, at det kunne have været en fantastisk film, en film, man ville bruge tid på bagefter, den var slut.

Nu sad jeg med oplevelsen af, at jeg var godt underholdt, og at jeg tænkte undervejs, men da den sluttede synes jeg den mest af alt var startet godt, fortsat ok og sluttet som en generisk actionthriller med skyderier og ildebrand til følge. Den fortjente bedre, men nu er det denne film, vi har, og som sådan fungerer den udemærket, men heller ikke mere!

4/6 stjerner til Dream House