The Artist

The Artist | La Petite Reine | Directed by Michel Hazanavicius | 2011 | 100 min | IMDb

Filmanmeldelse af Gabriel

En kærlig hyldest til en svunden tid.

Netop som filmindustrien synes at have nået et teknologisk højdepunkt med digitale filmfremvisninger, 3D og computergenerede billeder dukker en film som "The Artist" op og minder os om, hvor det hele startede.

Som fotografen der fokuserer på at have det bedste udstyr frem for at blive en bedre fotograf, er filmindustrien godt i gang med at bilde publikum ind, at det er teknologien der skaber de magiske øjeblikke på film.

Problemet er bare, at uden en god historie kan du smide nok så mange effekter efter en film, uden at de nødvendigvis hjælper til med at tryllebinde publikum.

Teknologi kan virkeliggøre en films univers, det så vi jo med "Jurassic Park", der vel nok er den seneste film, som trods en banal historie fik biografpublikummet til at tabe kæben, men det vil altid være den gode historie, som fanger publikum og får dem til at glemme verden omkring sig.

Det er "The Artist" et glimrende eksempel på.


Med en hjertevarm historie om stumfilmstjernen George Valentin, hvis storhed og fald vi følger gennem en kort årrække, erklærer "The Artist" sin kærlighed til eget medie – billeder, musik og skuespil går ganske enkelt op i en højere enhed.

Hvor Martin Scorseses "Hugo" hyldede pionererne inden for filmkunsten og især fokuserede på den magi teknologien kan tilføre mediet, er "The Artist" ude i et andet ærinde.

Som en gammel forstokket filmanmelder, der harcelerer over, at de ikke længere laver film som i de gode gamle dage, synes "The Artist" at fortælle os, at det gør de skam stadigvæk.

Historien er enkel og bringer intet nyt med sig, hvis man har set "A Star is Born" fra 1937 og 1954, men det er heller ikke nødvendigt. "The Artist" vil blot fortælle os en god, universel historie og minde os om, hvorfor det er, vi elsker at gå i biografen.

Man forføres øjeblikkeligt af den fantastiske kemi mellem de to (tre med Uggie the dog) elskværdige hovedrolleindehavere, hvis udstråling brænder igennem lærredet ved hjælp af stumfilmens karakteristiske fagter og mimik.

Jean Dujardin som spiller George Valentin har i den grad fortjent sin Oscar, og Bérénice Bejo der spiller Peppy Miller blev i den grad snydt for sin. Synd, for hun leverer en vanvittigt, charmerende præstation, som pigen der ved et uheld bliver en stor Hollywood-stjerne.

Det er altså endnu ikke for sent Hollywood. "The Artist" beviser, at der stadigvæk er damp på kedlen og liv i de gamle klude. Pudsigt, at vi skulle så langt tilbage i tiden for at blive mindet om det.

Med en meget gennemført genskabelse af en svunden tid formåede "The Artist" at tryllebinde mig med sin enkle historie og sin afvæbnende charme.

5/6 stjerner til The Artist