Captain America: The First Avenger | Marvel Enterprises | Directed by Joe Johnston | 2011 | 124 min. | IMDb

Chris Evans gør det godt som ligegyldig og uinteressant superhelt.

Captain America 2011 poster

Filmen virker!

Så er det sagt… Ikke at den virker perfekt, og heller ikke, at den ikke kunne være bedre på nogle punkter.

Men den virker, slet og ret!

Filmen er instrueret af Joe Johnston, der startede som effektmand og som senest leverede den mildest talt kiksede ‘The Wolfman’ fra sidste år. Hans bedrifter som instruktør har generelt ikke været imponerende, og han skal nok generelt holde sig til at lave special effects, hvilket han gør udmærket!

Med ‘Captain America: The First Avenger’ bidrager han med endnu et kapitel i den store Marvel-saga og indtræder dermed i en samling af film, der for de flestes vedkommende er solide og underholdende blockbusters. Film som ‘Iron Man’, ‘Iron Man 2’ og ‘Thor’ var kæmpe hits, både publikums- og kritikermæssigt. De virkede, også bedre end ‘Captain America’.

‘Captain Americas’ problem er ikke dets cast.

Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Stanley Tucci og Haley Atwell m.fl. er ganske fine i deres biroller, og Chris Evans, der tidligere har forsøgt sig som superhelten Johnny Storm aka. Flammen fra de Fantastiske Fire er lige præcis så muskuløs og tonet, som det kræves af en supersoldat fra USA.

Filmens problem er heller ikke effekterne. Joe Johnston har givetvis været inde over det, der er en meget flot gengivelse af USA i 1940’erne, ligesom de mange setpieces alle er spektakulære med eksplosioner, laserdueller (jep, du læste rigtigt, laser!) og biljagter. Filmens produktionsdesign er lige i øjet, og Kaptajnens dragt, når han endelig får den, virker faktisk, trods de mange stars and stripes.

Filmens problem er faktisk heller ikke, at dens præmis er noget vås. En ynkelig, patetisk men meget patriotisk mand med hjertet på rette sted bliver en del af et eksperiment, hvor han indsprøjtes med et ”serum” og rammes af, wait for it, VITA-rays, hvorefter han transformeres til et bæst af en mand med sicpack, store guns og tætsiddende t-shirts med en evne til at hoppe, springe, løbe og slås, som selv den mest inkarnerede X-man ville misunde ham. Herefter rekrutteres han til at udøve propaganda for krigsobligationer, til hvortil han får det relativt åndsvage navn ”Captain America”, fuldt udstyret med flot stars-and-stripes tøj og et fjollet skjold med en stor stjerne på. Men han vil mere, og det viser sig snart, at han faktisk ER en supersoldat… Go figure!

Fjollet, ja, men på grund af filmens håndværk virker hele denne originhistorie faktisk, og især den første tredjedel af filmen er ret underholdende.

Filmens problem er heller ikke, at dens actionsekvenser bliver lidt for rutineprægede og uinteressante til tider – for oftest virker de fint – og heller ikke det faktum, at især Hugo Weaving i sin performance som nazividenskabsmanden med tilnavnet Red Skull, ikke har meget at arbejde med.

…Filmens manglende engagementsfaktor ligger simpelthen i, at ”Captain America” er uinteressant som figur, og settingen med 2. verdenskrig ikke fungerer helt i filmen.

Det er et historisk faktum, at figuren blev skabt som et led i propagandamaskinen i USA i 1941, og som sådan er han et kuriosum, men ikke rigtig interessant. Faktisk bliver figuren først rigtig interessant, når han i slutningen skifter setting og nærmer sig de øvrige superhelte fra de mange tidligere film med henblik på det store brag i 2012 – ‘The Avengers’.

Den underholder, så keder den lidt, så er den lidt for lang, så er der en fed scene, men mest af alt virker alt i filmen fra starten, hvor helten med det store hjerte introduceres til introduktionen af ”The Villain of the Day”, Red Skull, der helt tydeligt bare er en sten på vejen før den gode kaptajn opnår superheltestatus – og kan medvirke i det store brag næste år.

At sige den skuffer er ikke rigtigt, men det er tydeligt, at Johnston ikke er nogen Kenneth Branagh, der med sine meget fine personportrætter leverede et brag af en superheltefilm med ‘Thor’, og at han heller ikke er nogen Jon Favreau, der med sine ‘Iron Man’-film viste verden, at superheltefilm godt kan være underholdende og farverige, og at alle ikke behøver tale som Christian Bale og have en mørk personlighed, for at fungere som superhelte.

‘Captain America: The First Avenger’ er Hollywood-metervare, men den lægger op til noget større, og ja, jeg glæder mig til ‘The Avengers’. Jeg håber bare ikke, den går hen og bliver ren gimmick uden indhold. Der har jeg dog en stor tiltro til Joss Whedon, der skal stå bag den, han skuffer sjældent!

‘Captain America: The First Avenger’ skuffer heller ikke, men helt ærligt, det er lidt dumt med et skjold, når nazisterne skyder med laser, synes du ikke?

4/6 filmkorn til Captain America: The First Avenger

Captain America: The First Avenger