Unknown

Unknown | Warner Bros. Pictures | Directed by Jaume Collet-Serra | 2011 | 113 min | IMDb

Spændende og velproduceret thriller holder ikke helt vand.

Liam Neeson er godt i gang med at etablere sig som en habil actionstjerne. Efter i mange år at have været en udefinerbar størrelse, der medvirkede i alt fra Star Wars til 'Schindlers Liste' er det som om han har fundet sig en hyggelig lille plads i action- og thrillergenren. Med den ekstremt effektive 'Taken' fra 2008 beviste Neeson, at han ikke bare er kompetent som actionhelt, men også yderst troværdig – en evne mange andre actionskuespillere skal lede længe efter.

I netop 'Taken' tilføjede Neeson en sjælden tyngde og intensitet til rollen som faderen, hvis datter er blevet kidnappet af menneskesmuglere. Neesons intensitet passede perfekt til den spændende og barske historie, der ganske vist droppede logikken enkelte steder, men som var så velproduceret og effektivt skruet sammen, at det hele gled ned med stor fornøjelse.

Det samme gør sig gældende for 'Unknown', hvor Neeson godt nok har nedtonet karatehuggene til fordel for en mere afdæmpet og frustreret helt, men hvor historien ikke er mindre spændende af den grund.

Neeson spiller botanisten Dr. Martin Harris, der skal til en konference i Berlin sammen med sin kone (January Jones fra 'Mad Men'). Vel ankommet til deres hotel opdager Harris, at han har glemt sin attachemappe i lufthavnen. Uden at sige noget til konen – der er ved at checke ind i receptionen – drøner han afsted i en taxa for at finde sin mappe. Taxaen kører galt, styrter i en flod og Harris ender på et hospital, hvor han ligger i coma i fire dage. Stadig omtumlet efter biluheldet og mange dages coma begiver han sig mod hotellet for at finde sin kone, som er uvidende om sin mands skæbne. Han finder hende, men konen vil ikke kendes ved ham. Hun påstår aldrig at have set ham før, og for at gøre sagen endnu værre står hun sammen med sin mand Dr. Martin Harris (Aidan Quinn). Hvem er hvem?

Historien er på sin vis set før, og det er nemt at nævne især to store film, hvor 'Unknown' har lånt lidt fra. Jeg vil ikke afsløre titlerne her, da det afslører for meget af plottet, men lad mig blot konstatere, at det ikke gør spor. 'Unknown' er så velproduceret, at det er nemt at se gennem fingre med, og så har den flere interessante vinkler på historien, som de to unævnelige titler ikke har.

…Filmen er klart mest effektiv i de første to tredjedele, hvor Neesons Dr. Harris kæmper med at genetablere sin hukommelse og finde ud af, hvad der er op og ned i hans liv. Som publikum hungrer man efter svarene, der klogeligt holdes tæt ind til kroppen i det meste af filmens spilletid.

Det er elementært spændende at følge opklaringen af mysteriet og interessant at følge en mand, der begynder at tvivle på sin egen eksistens, hukommelse og minder. Neesons solide skuespil gør, at man føler de frustrationer, der følger en mand, som har mistet sit liv, og som forsøger at stykke det sammen bid for bid.

Undervejs møder han alt fra kvindelige taxachauffører (Diane Kruger) til tidligere stasi-agenter (Bruno Ganz i en sjov og velspillet birolle), der hjælper ham. Det leder op til den uundgåelige finale i sidste tredjedel af filmen, hvor kortene lægges på bordet, umiddelbare plothuller lukkes, nye opstår og slutteksterne begynder at rulle.

'Unknown' er et førsteklasses eksempel på en film, der er så vellavet, at den overlever usandsynlige handlingsforløb og andre dumheder. Filmen er overraskende og konstant spændende, og i modsætning til mange andre film i genren lever slutningen op til det mysterie, filmen bruger så lang tid på at bygge op. Herligt!

Jeg glæder mig allerede til den næste thriller Neeson vælger at medvirke i.

4/6 stjerner til Unknown