Transformers: Dark of the Moon

Transformers: Dark of the Moon | Paramount Pictures | Directed by Michael Bay | 2011 | 157 min | IMDb

Robotterne kæmper forgæves i endnu en dødssejler fra Michael Bay.

De to første Transformers-film var mildest talt elendige. Michael Bay – der tydeligvis ikke har den fjerneste ide om, hvordan man fortæller en interessant historie – fokuserede udelukkende på effekter og klippestil uden hensyntagen til karakterer eller plot. Det efterlod filmene som to følelseskolde kolosser med fantastiske effekter, elendige one-liners og en allerhelvedes masse robotter.

Michael Bay var vist ganske tilfreds med den første film i serien, men har offentligt været ude og undskylde for toeren, der var mere end almindeligt mislykket. Så meget desto mere interessant var det, da Bay lovede at gøre alting godt igen med 3'eren. Skulle det virkelig lykkes Bay at lave en ordentlig Transformers-film?

'Transformers: Dark of the Moon' er desværre forbavsende lig de to forrige film i serien. For lang, for rodet og for kedelig.

…I betragtning af hvor meget action Bay har kastet op på lærredet, er det besynderligt, hvor lidt det engagerer. Man bliver lynhurtigt mæt af at se på den ene gigantiske actionscene efter den anden og selvom de komiske optrin er forbedret en anelse, er det stadigvæk håbløst barnligt og plat.

Den første time af filmen lover nu ellers godt. Humoren er her flere steder vellykket, som i en ganske morsom scene, hvor Ken Jeong giver den gas som paranoid kontoransat, og forholdet mellem Shia LaBeouf og Victoria's Secret-modellen Rosie Huntington-Whiteley fungerer indenfor filmens pubertære rammer. Actionscenerne er endnu ikke begyndt at trætte og plottet er interessant, da det læner sig op af historiske begivenheder som månelandingen og (lidt smagløst) atomulykken i Tjernobyl.

Bay formår bare ikke at holde interessen hele filmen igennem. Selvom de mange opfindsomme slåskampe mellem de onde Decepticons og de gode Autobots er visuelt overrumplende, er det overraskende, hvor dårligt de kæmpe robotter er integreret i den overordnede historie. Optimus Prime kommer og går gennem hele filmen, mens Megatron dukker op i ny og næ for at ytre et par onde gloser. De forsvinder begge i den rodede historie, som vist nok handler om LaBeoufs karakter, der på trods af at han har reddet verden to gange – og i den grad har scoret over evne – ikke kan få et arbejde. En svag historie, der skubber robotterne til side, når det er belejligt for plottet og hiver dem frem igen, når de menneskelige hovedpersoner skal reddes i sidste øjeblik. Det er klodset og ærligt talt temmelig dumt i en film, der handler om Transformers. De skal ikke kun bruges som pausefisk, når den menneskelige historie kommer til kort, de skal dominere historien – og ikke kun når de slås! Det fungerede trods alt i de to forrige film.

Er jeg skuffet over 'Transformers: Dark of the Moon'? Egentlig ikke. Jeg havde en svag forhåbning om at filmen ville være bedre end de to forrige, men når alt kommer til alt er det nok begrænset, hvad man kan forvente af en film om kæmpende robotracer.

Michael Bay holder ganske vist orden i sit kaos og det er imponerende at se på, men han glemmer at fortælle en god historie.

Jeg blir’ sgu så træt…

2/6 stjerner til Transformers: Dark of the Moon