The Eagle

The Eagle | Toledo Productions | Directed by Kevin Macdonald | 2011 | 114 min | IMDb

Dræbende kedelig sværd og sandal-film.

Sværd og sandal-genren vil åbenbart ikke dø. Det kommer nogen gange publikum til gode, når film som 'Gladiator' ser dagens lys, men også det modsatte, når film som 'Centurion' og nu 'The Eagle' hiver fat i den gamle, støvede genre.

'The Eagle' starter ellers godt. Den unge kommandant Marcus Aquila (Channing Tatum) ankommer til en øde udpost i Skotland, hvor romerne har slået sig ned. Marcus er søn af hærlederen fra den sagnomspundne 9. legion, der forsvandt i området 20 år tidligere sammen med et gyldent emblem af en ørn – romernes varemærke og stolthed.

Marcus er nærmest lige ankommet til sin post, da fortet angribes af den primitive, oprindelige befolkning Britanerne. Velforberedt og med usædvanligt gode ører afværger Marcus angrebet og reder ikke bare sine mænd, men også sin ære, da han grundet sit familienavn har vakt en del mistro blandt mændene.

Åbningsscenerne er meget effektive og lover godt for resten af filmen. Karaktererne virker interessante, og Channing Tatum fungerer fint i rollen, som den målsatte kommandant. Slaget mod Britanerne er intenst, velkoreograferet og rent faktisk spændende. Det er tydeligt at mærke, at det er samme instruktør, som stod bag den fremragende 'The Last King of Scotland'.

Men så går det galt for både filmen og Marcus. Marcus bliver alvorligt såret og flyttes hen til sin pensionerede onkel 700 km. væk fra udposten, hvor han grundet sin skade bliver ærefuldt afskediget. Ubrugeligt for en soldat som Marcus der brænder for sit hverv, og der hvor filmen for alvor begynder at kede.

Hos onklen går dagene med at spise og tale politik, mens underholdningen består i at overvære lokale gladiatorkampe. Ulideligt for Marcus, der i desparation over sin nye tilværelse fuldstændig umotiveret redder en slaves liv under en gladiatorkamp. Vist nok et forsøg på karakterudvikling, der skal vise, hvor ærefuld og retfærdig Marcus er. Slaven lover evigt troskab til Marcus, der i første omgang modsætter sig denne ære, men det går hverken værre eller bedre end, at de to tager på en farefuld rejse sammen i ukendt land. Marcus mål er at finde ud af, hvad der skete med den 9. legion, men vigtigst af alt at genoprette faderens ære og finde den gyldne ørn, som forsvandt sammen med legionen. Det handler om ære og troskab.

Der er noget sært autentisk over deres rejse, og de mennesker de møder på deres vej. Det giver på den ene side filmen et realistisk præg, som klæder den, men er også medvirkende til, at den føles uendeligt langtrukken.

Der er ganske enkelt ikke nok substans i historien, til at den kan bære de langsomme og dvælende billeder, der ganske vist er flot og stemningsfuldt indfanget af fotografen Anthony Dod Mantle, men som får alt for meget plads og sænker filmens fremdrift gevaldigt. Man får lyst til at skrige af lærredet, at nu må der da snart ske noget. Det gør der også momentvis, hvor man vågner af sin døs, men det er nytteløst, når filmen som helhed er så forbandet kedelig.

Man er fløjtende ligeglad med en imperialist som Marcus, og lige så fløjtende ligeglad med det venskab han opbygger til sin slave. Det udvikles på ingen måde ægte, men svinger mellem det påtagede og hen mod slutningen direkte kiksede, når de to pludselig opfører sig som et par 'Bad Boys'.

Værst er det dog, at 'The Eagle' føles underligt ufærdig. Som om en masse scener er havnet i papirkurven for at holde spilletiden nede under to timer – deriblandt et underudviklet had mellem Marcus og en ung politiker. Det hænger ikke sammen med, at man har valgt at vægte de mange landskabsbilleder, hvor der reelt set ikke sker en skid, fremfor at udvikle historien i en mere interessant retning, hvor man rent faktisk føler noget for karaktererne og deres mål. Det er som om folkene bag filmen, har forelsket sig så meget i Anthony Dod Mantles stemningsfulde og flotte fotografering, at alt andet er blevet nedprioriteret.

Spild af skuespillernes talent, og en ærgerlig plet på instruktøren Kevin Macdonalds ellers fine CV.

2/6 stjerner til The Eagle