Animal Kingdom

Animal Kingdom | Porchlight Films | Directed by David Michôd | 2010 | 113 min | IMDb

Rå og intens skildring af en kriminel familie.

'Animal Kingdom' lægger hårdt ud og giver ikke slip på sit publikum, før den er færdig. En rå og intens oplevelse der bliver siddende i kroppen længe efter den sidste rulletekst.

Baseret løseligt på det kriminelle miljø i 1980'ernes Melbourne giver 'Animal Kingdom' et skræmmende indblik i livet for en dybt kriminel familie, som kæmper indbyrdes og mod det lokale politi.

Historien kredser om den 17-årige Joshua, som i filmens første minutter ufrivilligt sættes i en situation, der tvinger ham til at flytte hen til sin mormor og hendes fire kriminelle sønner. Her introduceres han for familiens tvivlsomme virke, som diskret styres af mormor og matriark Janine Cody. Hun spilles med en blanding af klassisk mormor-varme og iskoldt, beregnende overblik af Jacki Weaver, der meget velfortjent var nomineret til en Oscar for sin præstation.

Det der fungerer bedst i 'Animal Kingdom' er den nøgterne fortællestil. Blottet for unødigt drama og påklistrede actionscener fokuserer filmen på sine hovedpersoner, der får lov til at udvikle sig og vise flere sider af sig selv. Det gør dem til ægte og identificerbare mennesker fremfor stereotype gangstere, der kommer med kække bemærkninger ved enhver given lejlighed.

…Når det er sagt, kan filmen ikke se sig helt fri for en uligevægtet, sort/hvid fremstilling af de kræfter som kæmper på begge sider af loven.

Det er skildringen af de kriminelle hovedpersoner, der er mest vellykket. De er slet og ret kriminelle, men alligevel så tilpas nuancerede, at de ikke opfattes som ensidigt onde. Det er med til at understrege pointen med filmens titel, der naturligvis hentyder til dyreriget, hvor ens handlinger afspejler ønsket om at overleve og ikke så meget andet.

Politi og jurister er noget mere to-dimensionale. Juristerne lukrerer på forbrydernes forretninger mens politiet skider højt og flot på magtens tredeling. Jeg kan ikke udtale mig om tilstandene vitterlig var så slemme i Melbourne i 1980'erne, men i min optik skærer det i øjnene, at ordensmagten fremstilles som en flok skydeglade, korrupte Harry Callahan-typer uden moralske skrubler.

Eneste afstikker er Guy Pearce, der i filmen spiller den snusfornuftige betjent Leckie, som er i stand til at se tingene i et større perspektiv, og som har et oprigtigt ønske om at redde Joshua ud af klørene på den usympatiske familie.

Ser man bort fra dens få, men ikke uvæsentlige minusser er 'Animal Kingdom' en vanvittig intens og på mange måder realistisk skildring af en familie på den forkerte side af loven. Den byder på optil flere intense scener, der alene bygger på dialog, og man sidder gennem hele filmen med en knugende fornemmelse i maven.

En imponerende debut fra David Michôd der både har skrevet og instrueret filmen.

4/6 stjerner til Animal Kingdom