To på flugt (dansk tale)

To på flugt (dansk tale) | Walt Disney Animation Studios | Directed by Nathan Greno, Byron Howard | 2010 | 100 min | IMDb

Vellykket og charmerende eventyr.

Der er ikke gået mange minutter, før det står klart, at ordlyden "baseret på brødrene Grimms eventyr Rapunzel" skal tages meget bogstaveligt. 'To på flugt' er umiskendeligt Disney, og det er i dette tilfælde en god ting. Som med så mange af Disneys tidligere tegnefilm fyldes lærredet med brogede og sjove bi-figurer samt nogle yderst charmerende hovedpersoner, det er svært ikke at holde af.

Historien er enkel og byder som sådan ikke på noget nyt. Den handler om prinsessen Rapunzel, der som spæd kidnappes af den onde Gothel, som opfostrer Rapunzel som sin egen. Ikke af godhed, men af selviske grunde da Rapunzels magiske hår kan fjerne alle tegn på alderdom. Rapunzel holdes indespærret i et tårn skjult i skovene tæt ved kongepaladset, og har det egentlig meget godt, da hun aldrig har kendt til andet, og da den falske moder giver indtryk af at ville Rapunzel det bedste.

Hvert år på sin fødselsdag ser Rapunzel tusindvis af lanterner i det fjerne svæve op mod den mørke nattehimmel. Hun føler sig underligt draget af dette tilbagevendende fænomen, og begynder at lege med tanken om at forlade sit trygge tårn. Næppe har hun tænkt tanken, før røveren og storcharmøren Flynn bogstaveligt talt dumper ind i hendes liv, og et spændende eventyr kan begynde.

På trods af anmeldernes og publikums positive modtagelse af 'Prinsessen og frøen' blev filmen ikke nogen økonomisk succes, hvilket ifølge Disney selv skyldtes filmens dominerende prinsessetema. Det er tydeligt, at Disney ikke har villet risikere det samme med 'To på flugt', så de har tilføjet en god gang action og ramasjang for også at tiltrække drengesegmentet, og det fungerer faktisk ganske godt.

…Filmen balancerer fint mellem det nuttede, det farlige og det sjove uden at gå på kompromis med den gode historie. Og selv om historien er enkel, så føles den på alle måder som et vaskeægte eventyr.

'To på flugt' er spændende, romantisk, sjov og frem for alt veloplagt. Stort set befriet for de efterhånden trættende populærkulturelle referencer, som 'Shrek' dannede skole for. De er der skam, men er meget mindre iøjenfaldende. Læg især mærke til en meget subtil reference til 'Blade Runners' enhjørning.

Alan Menken har skrevet musikken til filmen, og den er desværre temmelig intetsigende. Som med Menkens musik til 'Aladdin', der trods alt bød på flere ørehængere, har hans musik en tendens til lyde som noget fra en Merci-reklame – næppe den mest flatterende sammenligning for en komponist. Musikken og sangene virker dog ingenlunde forstyrrende, og sangen som Rapunzel synger til sit hår, er ganske smuk og iørefaldende.

Der er dystre og voldsomme passager, som kræver en voksens beroligende og forklarende ord til de allermindste, men i hovedtræk er 'To på flugt' en yderst munter og charmerende fortælling, hvor historie og computeranimation læner sig fint op ad hinanden. Og så er de danske stemmer glimrende.

5/6 stjerner til To på flugt (dansk tale)