The Other Guys

The Other Guys | Columbia Pictures | Directed by Adam McKay | 2010 | 107 min | IMDb

Will Ferrell er sjov i delvist vellykket komedie.

Der bliver ofte grinet af komediefilm. Ikke fordi de er morsomme, men fordi genren associeres med underlødig pøbelunderholdning. Forståeligt med film som f.eks. 'Disaster Movie', 'Meet the Spartans' og 'Epic Movie', der alle taler til absolut laveste fællesnævner, men også uforståeligt med klassikere som 'Airplane!' (Højt at flyve), 'Blazing Saddles' (Sheriffen skyder på det hele) og 'Trading Places' (Bossen og bumsen), der hver især var med til enten at forny genren, rykke grænserne for det politisk korrekte eller bevise at komediefilm kunne have noget på hjerte.

I 'The Other Guys' spiller Will Ferrell og Mark Wahlberg to kriminalbetjente, der dagligt ydmyges af deres kollegaer, og står i skyggen af stationens virkelige stjerner spillet af Dwayne Johnson og Samuel L. Jackson. De to kække superbetjente er New Yorks kæledægger, der på trods af hårdhændede og destruktive metoder gang på gang hyldes for selv de mindste bedrifter. Hovmod står imidlertid for fald, så da filmens umage makkerpar pludselig får mulighed for at træde ud af skyggen, er de ret sene til at udnytte denne chance. Ikke fordi de ikke vil, men fordi deres gensidige had og stupiditet sætter grænser for deres formåen.

'The Other Guys' er momentvis rigtig sjov, som da Ferrells nørdede karakter tager sin uimponerede makker med hjem til middag og introducerer ham for sin mere end almindeligt hotte kone (Eva Mendes). Her får Mark Wahlberg, der ikke ligefrem er noget stort komisk talent lov til at smide hæmningerne, og det gør han faktisk ganske godt.

…Som helhed er filmen imidlertid for ujævn og sjusket, og komikken præget af lidt for mange forbiere, hvor man ser passivt til mens løjerne udspiller sig på lærredet.

Historien hænger kun meget løst sammen, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. I dette tilfælde har det faktisk medført en mild grad af uforudsigelighed, der giver scenerne lov til at udvikle sig i en retning, der går mod det genrekonventionerne foreskriver. På en gang befriende, men også frustrerende, da filmen ikke udnytter det optimalt. Det er som om, folkene bag ikke har kunnet finde balancen mellem det langt ude gakkede og den mere konventionelle komedieform, som i mine øjne er uendeligt kedelig med mindre historien er gennemtænkt.

Will Ferrell er bestemt sjov, især når han kører solo. Hans komiske timing og mimik er en Chevy Chase værdig, men det er ikke nok til at bære filmen. Han udfordres af Steve Coogan og Michael Keaton – som henholdsvis skurk og politiinpektør – der gør hvad de kan for at stjæle rampelyset, men ellers er det småt med morsomme bifigurer.

'The Other Guys' ender som en mildt underholdende actionkomedie, der nok skal please Will Ferrell fans, men som fra den mere krævende biografgænger højst kan høste et par helhjertede grin eller to. Den er ikke nogen ‘Disaster Movie’, men bestemt heller ikke en ny ‘Blazing Saddles’ – for nu at komme med den mest uretfærdige sammenligning overhovedet.

3/6 stjerner til The Other Guys