Red

Red | Summit Entertainment | Directed by Robert Schwentke | 2010 | 111 min | IMDb

Pensionstklubben sparker røv i underholdende actionfilm.

Med et oplagt manuskript og et hold af skuespillere, der helt klart morer sig, formår ‘Red’ at underholde stort.

Filmen er instrueret af Robert Schwentke, der stod bag film som ‘Flight Plan’ med Jodie Foster og ‘The Time Traveller’s Wife’ med Eric Bana, og han har gjort det godt.

Tempoet burde være hæsblæsende, men filmens stil er helt laid back, og trods den rolige stemning, så er det en actionfilm, der går over stok og sten næsten fra starten.

Filmen handler kort fortalt om en pensioneret CIA agent Frank Moses, spillet af en lidt rutinepræget Bruce Willis, der ikke har meget liv at gå op i, hvorfor han har valgt at kaste sin kærlighed på en stemme i en telefon i det pensionsselskab, der udbetaler hans pension. I den anden ende sidder en yngre pige, der drømmer om et mere spændende liv, spillet af den yndige og ganske sjove Mary-Louise Parker. Hun er også en anelse forelsket i stemmen i den anden ende. Da Moses forsøges dræbt af professionelle lejemordere, begynder en jagt på de bagmænd, der også vil flere af Moses' andre pensionerede kolleger til livs, og det går ikke stille af sig!

Filmens filmografi er som taget ud af den tegneserie fra DC Comics, der har dannet grundlag som oplæg for filmen, og adskillige scener er som taget direkte fra oplægget. Disse billeder danner det perfekte kanvas til, at det ensemblecast af store skuespillere, filmen er befolket med, kan male det skæve tegneserieagtige univers perfekt op, med bulder, brag og masser af humor!

Store kræfter som Hellen Mirren, Morgan Freeman og Brian Cox hygger sig åbenlyst i rollerne som agenter, hvis holdbarhedsdato er overskredet, men som stadig har et par tricks oppe i ærmet. John Malkovich spiller den paranoide Marvin Boggs, en rolle han er helt perfekt castet til og klart filmens bedste oplevelse. Hver gang han er i en scene, stjæler han den.

I en rolle som skurkagtig våbenhandler ses Richard Dreyfuss, oplagt og humoristisk.

Filmen er som en agentudgave af ‘Oceans 11’, en masse folk, der har en samlet plan, og det er sjovt at følge med på turen. Humoren er på grænsen til gags, men det er stadig præcis så "tongue-in-cheek", at den virker, aldrig for alvorlig og ingen tunge dramaer undervejs. Filmen vil underholde, den forsøger ikke andet. Et hint af USA-kritik er der dog, men det er endog meget vanskeligt at fange.

Temaer som forbudt kærlighed mellem russiske og amerikanske spioner og kærlighedsplots spindes fint ind i den overordnede agenthistorie.

Filmen er uimodståelig og underholdende og skuespillerne bidrager alle hver især til den gode stemning.

4/6 stjerner til Red