Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 | Heyday Films | Directed by David Yates | 2010 | 146 min | IMDb

Harry Potter lægger brækpastillerne på hylden.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg aldrig har været den store Harry Potter fan. Jeg har ikke læst en eneste af bøgerne, men har indtil videre set alle filmatiseringerne. De første film var visuelt opfindsomme, men uendeligt kedelige. Fra de ulidelige og uengagerende Quidditch-kampe til de fesne klimakser var det en sand pine for mig at sidde igennem de over to timer lange film, der i bund og grund handlede om præcis det samme.

Men så skete der noget. Harry Potter blev teenager, tonen mere dyster og konflikterne mere interessante. Fra og med 'Harry Potter og Fønixordenen' begyndte serien at udvikle de subplots, der tidligere kun var blevet hentydet til, og de barnlige optrin blev udskiftet med et mere ondsindet plot, hvor Lord Voldemorts hær begyndte at tage form. I 'Harry Potter og halvblodsprinsen' måtte vi tage afsked med kendte figurer og overraskes over andres skjulte intentioner, og vi lærte at Harry Potter, og hans to venner Hermione og Ron var villige til at ofre sig for Hogwarts – ved at påtage sig den umulige opgave, at finde og destruere de Horcruxes, som indeholder dele af Voldemorts sjæl og dermed nøglen til hans udødelighed.

'Harry Potter og dødsregalierne' forsætter hvor '…halvblodsprinsen' slap. Harry Potter er på jagt efter de skjulte Horcruxes alt imens Lord Voldemorts hær tager til i styrke. Fortvivlelsen begynder at tegne sig i de tre venners ansigter, da opgaven de har kastet sig ud i synes sværere end først antaget.

De forrige Harry Potter film stod mere alene omend den gennemgående historie om Potter og Voldemort blev fint kædet sammen. Filmene krævede ganske vist, at man var bekendt med figurerne og deres plads i universet, men de selvstændige plots gjorde, at man sagtens kunne følge med uden at have de forrige film frisk i hukommelsen.

…'Harry Potter og dødsregalierne' er ikke lige så let at gå til. Den føles indforstået og dermed også lidt forvirrende. Der refereres til dette og hint, og det fyger med navne på folk, der har gjort ditten og datten.

Det kan med andre ord være lidt svært at følge med, hvis man ikke er 100% inde i universet. Især når karakterer introduceres for blot at medvirke i få sekunder, eller velkendte ansigter får al for kort tid på lærredet i forhold til deres tidligere plads i serien. Det er ikke noget, der for alvor trækker ned, men det stiller krav til tilskuerne og store krav til anden halvdel af '…dødsregalierne', hvor de mange sublots skal afsluttes, skæbner afgøres og den endegyldige kamp mellem Voldemort og Harry Potter skal udkæmpes.

'Harry Potter og dødsregalierne' er overraskende melankolsk og atmosfæremættet. Der er meget få humoristiske øjeblikke sammenlignet med de tidligere film i serien, og følelsen af fortvivlelse og afmagt gennemsyrer handlingen allerede fra første scene. Harry Potter-universet er ikke længere kun pjat, pjank og sjove trylleformuler, men en kamp for livet og Hogwarts videre skæbne.

Det bliver spændende at få afsluttet serien og lukket alle hullerne. Kom så med den to'er!

4/6 stjerner til Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1