The American

The American | Focus Features | Directed by Anton Corbijn | 2010 | 105 min | IMDb

70’erne er tilbage i poetisk thriller.

Luk øjnene og forestil dig en James Bond-film.

Forestil dig de lækre piger, actionscenerne, snelandskaberne og den klassiske åbningssekvens, hvor Bond med ryggen til publikum pludselig vender sig om, skyder en ukendt protagonist og redder dagen – han vidste hele tiden, hvem der var bag ham og var aldrig rigtig i fare.

Har du styr på det?

Godt! Udskift så en ung og viril Daniel Craig eller Roger Moore med en aldrende og slidt George Clooney. Sæt tempoet ned fra 5. til 2. gear, men sørg for at der er manuelt gearskift, så du hurtigt kan gå fra 0 – 100 km/t og tilbage til fodgængertempo igen.

Skift så de glamorøse scenerier og fantastiske settings ud med en meget rolig og meget stille italiensk bjerglandsby.

Hvis du har ovenstående billede på plads, så har du en idé om den verden, 'The American' foregår i!

Og hvis du synes det lyder som en underlig film, en kedelig historie eller en misforstået actionfilm, ja, så har du kun meget lidt ret.

Du har ret i, at det er en misforstået actionfilm. Traileren sælger den som sådan, men det er slet ikke actiondelen, der er historiens omdrejningspunkt. Derimod er det en meget smuk og underspillet kærlighedshistorie sammenbundet med historien om en mand, hvis liv har kørt i overhalingsbanen i alt for lang tid. En lejemorder der grundet sit hverv har haft umådelig svært ved at slå rod eller skabe varige kontakter endsige forelske sig.

Det lyder som Bond i en sen alder, og filmen rummer også adskillige homages til netop den ikoniske filmhelt. Heriblandt en scene, der giver genklang til den klassiske åbningsscene fra 'Dr. No', hvor Ursula Andress forførerisk træder op ad vandet, våd, villig og helt igennem sexet. Forskellen på disse film og 'The American' er, at den handler om noget andet – George Clooney vil ud af sit voldelige liv, væk fra de personer, der konsekvent vil slå ham ihjel, væk fra sin psykotiske chef og livet som lejemorder.

Filmen er centreret om Clooneys præstation, der må siges at være en af hans klart bedste. Han underspiller og leverer alle følelser troværdigt og nøgternt, og smerten i hans øjne er tydelig som filmen skrider frem, men også blandet med håb, idet han støder ind i den smukke (faktisk fantastisk smukke!) Clara. En prostitueret i skikkelse af den italienske skuespiller Violante Placido. Sammen begynder de begge at ane muligheden for en vej ud af de liv, de for længst har fortrudt, men har haft meget svært ved at slippe.

…'The American' er fermt skruet sammen af instruktøren Anton Corbijn, der på kyndig vis har skabt en meget smuk film, hvis billedsprog minder om 70'ernes nøgterne og nøgne look, hvor man sagtens kunne forestille sig en ung Gene Hackmann eller Steve McQueen boltre sig i hovedrollen – med instruktører som Peckinpah eller Friedkin ved roret.

Farverne er gullige og brune, og filmen er særdeles svær at tidsfæste – et faktum der klæder den.

Tempoet er nedskruet, og Corbijn tager sig meget god tid til at fortælle sin historie, men når actionscenerne kommer ændrer tempoet sig drastisk, uden at de tager over eller dominerer – skudduellerne er særdeles realistisk udført.

'The American' er en fremragende film og et godt eksempel på en intelligent actionfilm, der uden brug af håndholdt kamera eller overskruede effekter, fortæller en lille men vigtig og meget interessant historie. Den forcerer ikke noget og kræver meget af sit publikum, men på intet tidspunkt er den uinteressant. I mange af nøglescenerne aner man uråd længe før problemerne opstår, og i mange af scenerne har man en knugende fornemmelse, idet man konstant sidder og håber på, at de elskende klarer skærene trods den modgang, manuskriptet på intelligent vis udsætter dem for undervejs.

Især en scene, hvor Clooney er tæt på at skyde sin udkårne er stærkt udført!

Du skal se 'The American', hvis du kan lide gode, klassiske historier serveret professionelt og nøgternt. Hvis du forventer et machobrag med lejemordere og smukke kvinder uden tøj på, så skal du ikke se denne film, selvom den da byder på intet mindre en 3 underskønne kvinder, alle i glorværdig 70'er stil. 'The American' er et stileksperiment, der lykkes til fulde, en film du ikke må snyde dig selv for, hvis du savner Hollywood i 70'erne.

5/6 stjerner til The American