Sherlock: Season One

Sherlock: Season One | Hartswood Films | Directed by Paul McGuigan | | 90 min | IMDb

Fremragende opdatering af den legendariske detektiv. BBC står bag endnu et hit.

Vi skal ikke mere end et år tilbage, før der sidst blev blev gjort et forsøg på at føre den berømte detektiv Sherlock Holmes ind i det 21. århundrede. Guy Ritchies 'Sherlock Holmes' fra 2009 valgte at blive i 1900-tallets London, men fjernede Sherlock Holmes aristokratiske fremtoning og forvandlede ham til lidt af en gadedreng. Et underligt valg, der fik den i forvejen mærkværdige casting af Robert Downey Jr. til at fremstå endnu mere absurd. Hvis man vil opdatere en så veletableret figur skal det gøres meget mere intelligent, og ikke blot ved at forstærke nogle af de laster og evner, der hentydes til i de originale historier. Nuvel, filmen var rimeligt underholdende, men føltes aldrig som et rigtigt Sherlock Holmes eventyr.

I 2010 kom BBC så på banen med en ny tv-serie kaldet 'Sherlock'. Skabt af Steven Moffat og Mark Gatiss, der som henholdsvis producer/forfatter og skuespiller begge er involveret i BBC's opdatering af ‘Dr. Who’. Moffat og Gatiss har ført Sherlock Holmes og Dr. Watson op til vor tid, gjort begge karakterer væsentligt yngre end man kender dem fra bøgerne og skrevet helt nye historier. Første sæson der består af 3 afsnit i spillefilmslængde er allerede afsluttet, og en ny er på vej.

'Sherlock' er ikke bare en værdig arvtager til den velrenomerede Sherlock Holmes-serie Granada Televison sendte i 1980'erne og 90'erne med den fremragende Jeremy Brett i hovedrollen, men den er også en værdig opdatering af Sir Arthur Conan Doyles 1900-tals detektiv, som nu er ført ind i det 21. århundrede med alt, hvad det indebærer af SMS, nikotinplastre og moderne retsmedicinere.

…I modsætning til Robert Downey Jr. og Jude Law som aldrig fandt fodfæste i deres roller, er både Benedict Cumberbatch som Holmes og Martin Freeman som Watson overbevisende fra første afsnit af den nye tv-serie.

Folkene bag serien har nemlig forstået essensen af en god Sherlock Holmes historie og dens karakterer, hvilket de beviser ved ubesværet at flytte detektiven ind i vores tidsalder, hvor han har bibeholdt alle sine særtræk uden på nogen måde at virke forældet eller malplaceret.

Benedict Cumberbatch imponerer som Sherlock Holmes. Hans specielle udseende og energiske spil gør, at hans version af detektiven føles lige præcis så levende, skarp, intelligent og arrogant som den skal, samtidig med at han gør karakteren til sin egen ved at tilføre en mild grad af selvironi.

Historierne i de tre afsnit fungerer rigtig godt, og byder på veldoseret humor og en række fine overraskelser, der fik smilet frem på mine læber. Mysterierne er på en gang enkle og komplicerede og Holmes deduktioner lige så imponerende og skarpe, som da Sir Arthur Conan Doyle førte pennen.

En fremragende og yderst velproduceret første sæson, der lover godt for serien, og som forhåbentlig har vist Guy Ritchie, hvor elementært det kan gøres.

5/6 stjerner til Sherlock: Season One