Sammys store eventyr – 3D (dansk tale)

Sammys store eventyr – 3D (dansk tale) | nWave Pictures | Directed by Ben Stassen | 2010 | 88 min | IMDb

Sødt skilpaddeeventyr for de allermindste med god musik for de voksne.

Det skorter ikke på øko-budskaber i animationsfilmen 'Sammys store eventyr', hvor der prikkes gevaldigt til de voksnes dårlige samvittighed over behandlingen af verdenshavene med olieudslip, overfiskeri, kloakudledning, skrald og ulovlig hvalfangst. Budskaber der med sikkerhed flyver over hovedet på de mindste, som i stedet kan koncentrere sig om den søde historie, der kort fortalt består i at følge den lille skilpadde Sammys færd fra æg til alderdom.

'Sammys store eventyr' minder på mange måder om den langt overlegne 'Find Nemo' (6 stjerner) fra 2003. I modsætning til førnævnte mesterværk er historien i denne film dog langt mere enkel. Man præsenteres for verden set gennem en lille skilpadde, som forundres over menneskenes mærkværdige opførsel, hvad enten den er god eller dårlig, og over alle de sjove og farlige dyr han møder på sin lange rejse.

Der er ikke en lige så klar rød tråd gennem filmen som med Nemo, der leder efter sin far og omvendt. Historien kædes sammen af forskellige episoder, hvor Sammy forsøger at finde en hemmelig passage, meningen med livet og sin mulige mage Sally, som han forelskede sig i den dag de blev udklækket, men ikke har set siden. På sin rejse som for det meste foregår i skilpaddetempo, møder han en masse forskellige havdyr og mennesker (og en enkelt kat), der alle er med til at forme ham.

…Animationen er rigtig flot, men man er ikke et øjeblik i tvivl om, hvor filmskaberne har hentet deres inspiration fra. Skilpadderne minder unægteligt meget om de sjove skilpadde-dudes i 'Find Nemo' og det er jo nok ikke helt tilfældigt, når man tænker på førnævnte films succes.

Filmen krydres med nye og gamle hits, der går godt i spænd med de farverige billeder, men det forstyrrer faktisk også lidt, da musikken nogen gange bruges til at fastsætte en bestemt tidsperiode, som da Sammy til tonerne af 'California Dreaming' bliver del af en hippiefamilie i slutningen af 1960'erne, mens det andre gange bruges mere tilfældigt, som når der kort forinden spilles Mika under en karruseltur med en kæmpe blæksprutte. En irriterende anakronisme for mig, som nok næppe har nogen betydning for børnenes oplevelse af filmen.

Nå ja, og så er filmen i det allestedsnærværende 3D-format. Det fungerer, og er endnu engang bevis for, at 3D hører hjemme i animationsfilm, hvor billedets tilføjede dybde er langt mere overbevisende og behagelig at se på end "almindelig" 3D-film, der ofte er plaget af store, uskarpe områder.

Samlet set er 'Sammys store eventyr' en sjov og hyggelig film – nogen steder uhyggelig, hvis man spørger min næsten 5 årige datter – og det hele ender lykkeligt.

4/6 stjerner til Sammys store eventyr – 3D (dansk tale)