Salt

Salt | Columbia Pictures | Directed by Phillip Noyce | 2010 | 100 min | IMDb

Gammeldags actionfilm underholder storslået.

Den australske instruktør Phillip Noyce har tidligere vist sit værd med de habile actionfilm om CIA-helten Jack Ryan i 'Patriot Games' fra 1992 og 'Clear and Present Danger' fra 1994. Sidstnævnte vidnede om en instruktør med flair for intens action, hvilket især fremgik af en scene, hvor et hold CIA-agenter er ofre for et bagholdsangreb i de små gader i Bogota, Colombia. En ekstremt effektiv scene, der stadig imponerer set med nutidens øjne.

Imellem de to actionfilm lavede Noyce den mindre vellykkede 'Sliver' fra 1993, hvor Sharon Stone endnu engang smed tøjet i et forsøg på at ride på bølgen fra kæmpesuccesen 'Basic Instinct'. Den gik ikke.

Det blev bedre i 1999, da han instruerede en ung og lidt mere kødfuld Angelina Jolie i den fine, men ikke videre mindeværdige 'The Bone Collector', hvor Jolie spiller overfor en sengeliggende Denzel Washington.

Selv om der er gået 11 år siden 'The Bone Collector', har Noyce og Jolie åbenbart ikke glemt hinanden, for med 'Salt' har de lavet deres anden film sammen.

…Det står med det samme klart, at 'Salt' er en gammeldags actionfilm. Ikke fordi den på nogen måde virker forældet, men fordi den gør det uhyrlige for en nutidig actionfilm, at den holder kameraet stille under actionscenerne.

En befrielse når man som jeg er ved at blive vanvittig over f.eks. Bourne-filmenes maniske kameraføring, der får de danske dogmefilm til at ligne lysbilledshows. Pludselig kan man se, hvad der foregår og det gør ikke actionscenerne mindre intense. Skønt!

Et andet tegn på at 'Salt' er en gammeldags actionfilm er valget af skurke. Den kolde krig er slut, men det har ikke forhindret manuskriptforfatteren Kurt Wimmer (Equilibrium) i at genopfinde den gamle sovjetfjende. Det er ganske vist ikke den sovjetiske stat vi er oppe imod, men de rester af bitre gamle mænd, der absolut ikke har accepteret Sovjetunionens fald, og som derfor har sat en meget langsigtet og udspekuleret plan i gang.

Evelyn Salt – spillet overbevisende af den radmagre Angelina Jolie – arbejder for CIA. Under en rutineafhøring af en ældre russisk afhopper bliver det påstået, at hun er en såkaldt russisk sleeper-agent, der har boet i USA i mange år, og som blot venter på at udføre den mission hendes russiske øverstbefaldende måtte udstikke. En overraskelse for alle – især da en sideløbende EKG-scanning påviser at den russiske mand taler sandt. Evelyn ser sig nødsaget til at flygte – enten for at bevise sin uskyld eller for at udføre ordren om at slå den russiske præsident ihjel.

Phillip Noyce beviser med ‘Salt’, at han stadigvæk kan sit kram. 'Salt' er intens og konstant spændende. Den veksler mellem det forudsigelige og det direkte overraskende, når man som tilskuer gætter med på, hvem Evelyn Salt i virkeligheden er. Plottet er med andre ord så tilpas kompliceret og interessant, at actionscenerne – som der er mange af – bevarer deres intensitet og styrke gennem hele filmens spillelængde. Dermed ikke sagt at 'Salt' genopfinder den dybe tallerken, men filmen oser af godt håndværk og en interesse i at fortælle en medrivende og lettere overdrevet historie, der leder tankerne hen på de bedste James Bond-film.

Det var en fornøjelse at se 'Salt', der i modsætning til mange andre nyere actionfilm rent faktisk er spændende under actionscenerne og ikke blot spektakulær.

4/6 stjerner til Salt