Inception

Inception | Warner Bros. Pictures | Directed by Christopher Nolan | 2010 | 148 min | IMDb

Filmanmeldelse af Hugger

Sansebombardement ud over alle grænser.

Da jeg så Christopher Nolans gennembrudsfilm 'Memento' for første gang i 2000, kan jeg huske jeg tænkte, ”den mand bliver spændende at følge”. Ikke mindst fordi 'Memento' rent filmteknisk var et særdeles spændende bekendtskab med dens anderledes narrative struktur og yderst interessante plot.
 
Det var hans debutfilm som Hollywoodinstruktør, og hvilken debut!
 
I Hollywood har vi – uden i øvrigt at tage stilling til stil, kvalitet og generel standard – instruktører og producere som Spielberg, Lucas og Bruckheimer, der alle har etableret sig som sværvægtere i Hollywood med film, der appellerer bredt og som hovedregel indtjener kassevis af dollars til studiebosserne.
 
Engelske Christopher Nolan er ganske langsomt men sikkert og ubesværet kravlet op på siden af disse herrer.
 
Det bemærkelsesværdige ved Nolan er dog, at han har gjort det på ganske få år og tillige med ganske få film. Rent faktisk har han siden gennembruddet med 'Memento' i 2000 kun lavet fire film, hvoraf det reelt kun har krævet to film at etablere ham som en af Hollywoods tungeste drenge, nemlig de både anmelder- og publikumsroste Batman-film.

…Nolans filmiske udtryk er dystert, og han portrætterer ofte kolde og kyniske scenerier i sine film, der plotmæssigt er ganske tunge.

Og selvom nogen givetvis vil sige for tunge, med den seneste Batman-film som bedste og nyeste eksempel, så er hans film båret af netop hans eget specielle udtryk. 
 
'Batman Begins' fra 2005 revolutionerede tegneseriefilmatiseringerne og skabte et nyt udtryk indenfor genren, der siden er blevet brugt og misbrugt adskillige gange.
 
I 2008 kom opfølgeren 'The Dark Knight', der var en glimrende opfølger til den flotte etter, men led af en forkrampet fortællestil med for meget på bedding, for lidt fokus og alt for mange plottråde, der med mere eller mindre held redes ud, men med publikum sat af ved flere lejligheder.
 
Hans output inkluderer også den rodede og forudsigelige, men spændende 'The Prestige' fra 2006, samt den ligegyldige, men spændende 'Insomnia' fra 2002 med Al Pacino som søvnløs betjent i et dystopisk, arktisk landskab.
 
Personligt har jeg altid ment, at 'Memento' er hans bedste film på grund af den nærmest klaustrofobiske fortællestil og filmens plot, der var unikt og smukt udført med hjælp fra en blændende Guy Pierce. En film jeg her på siden har udråbt som en af 00’ernes 10 bedste, hvilket jeg står fuldt ud ved.
 
'Memento' har været Nolans mesterværk, der kun med 'Batman Begins' er blevet rivaliseret, men aldrig overgået.
 
Indtil nu!
 
'Inception' er Nolans 6. Hollywood-film, den har et stort budget og et plot, der kan få dig til at græde. På den fede måde!
 
I 1999 var det 'The Matrix' der tændte fantasien og rykkede ved vores opfattelse af, hvad science fiction kunne tilbyde publikum, og her 11 år senere har Nolan lavet en film, der helt klart trækker paralleller til 'The Matrix', men som samtidig må siges at være sin helt egen.
 
Hvor 'The Matrix' havde en tung kristen symbolik og et plot centreret om denne symbolik, så har Nolan valgt at lave en meget nøgtern og realistisk science fiction film, hvor han med ganske få science fiction-elementer skaber den verden, tilskueren i 2½ time sidder helt og aldeles fordybet i.
 
Temaet er drøm og virkelighed, og plottet veksler sømløst mellem drømmeverdener og virkelighed på en sådan måde, at tilskueren ofte sidder tilbage og rent faktisk er i tvivl om, hvad der er hvad.
 
Det er mesterligt udført, og her viser Nolan med al mulig tydelighed de evner, jeg ikke var i tvivl om, han var i besiddelse af. I hænderne på en mindre dygtig instruktør ville en film som denne falde sammen om ørene på tilskueren. Det sker ikke her, og filmens plot, indviklet og kompliceret som det er, er simpelthen den bedste biografoplevelse jeg har haft i mange år.
 
Nolan har valgt at caste filmen med skuespillere, man bestemt ikke normalt associerer med denne type film. I stedet for at typecaste ”the usual suspects”, har Nolan valgt et perfekt ensemble af skuespillere, der ikke blot komplimenterer historien og det flotte plot, men som formår at gøre dramaet på skærmen troværdigt og interessant.
 

…Leonardo DiCaprio er som vanligt fremragende, og han viser igen, at han er en af de største skuespillere i Hollywood – en af mine klare favoritter.

Joseph Gordon-Levitt er også god som den nøgterne videnskabsmand, der gør det som actionhelt i drømmeverdenerne. Han er kommet ret langt fra sin komiske rolle i tv-serien '3rd Rock from the Sun'. Cillian Murphy spiller en lille men vigtig rolle, mens Ellen Page ('Juno') spiller fint, men generelt kunne have brugt lidt mere screentime.
 
Filmens bedste cameo står Michael Caine for – hans karisma på lærredet fornægter sig ikke!
 
Filmens effekter er fantastiske, og ligesom 'The Matrix' i 1999 lavede action på en ny måde, så har 'Inception' også nogle fremragende actionsekvenser, hvor man sidder åndeløs tilbage og forsøger at følge med. Byer kollapser på hinanden, slåskampe i vægtløs tilstand og brug af bullet-time og slowmotion. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at effekterne understøtter historien, ikke omvendt.
 
Denne film er ikke en effektfilm. Det er plottet, det drejer sig om, og det klæder i høj grad filmen. Ikke på noget tidspunkt misbruger filmen sit budget til at lade hovedpersonerne unødigt manipulere de verdener, de færdes i.
 
Plottet er konstant i fokus, og når effekterne er på toppen, som eksempelvis da flere drømmeverdener i slutningen af filmen kollapser på hinanden, så går det hele op i en højere enhed!
 
Hans Zimmers score til filmen er fremragende. Det er dystert og maridtsagtigt og skaber konstant den følelse af uro, filmen forsøger at skabe.
 
Er der tale om et mesterværk?
 
Ja, i mine øjne er denne film et mesterværk, der vil indskrive sig i filmhistorien. Det er sjældent at alle elementer i en film klikker, men her går skuespil, effekter, musik og især plottet op i en højere enhed, og uanset hvad du går ud af salen med, så vil du have noget at diskutere med dine venner. Filmen inspirerer til tankevirksomhed, den opfordrer dig til at tænke og kræver noget af dig.
 
Hvad kan man forvente mere?
 
Intelligent science fiction er en mangelvare, men denne film viser, at genren sagtens kan tilbyde noget at tænke over, mens spektaklerne ruller over lærredet. Autopiloten skal slås fra, men hvis du indstiller dig på at skulle tænke, sætter dig godt til rette i sædet og følger med, så venter der en oplevelse af de helt store.
 
Intelligent science fiction, ja tak, mere af det!

6/6 stjerner til Inception