Solomon Kane

Solomon Kane | Davis-Films | Directed by Michael J. Bassett | 2009 | 104 min | IMDb

Det ser flot ud, men det fanger ikke.

'Solomon Kane' er en af den slags film, der pludselig kommer ind fra højre. En stort anlagt eventyrfilm af den dystre slags, der tydeligvis har kostet en formue, men som ingen har hørt noget om.

I en imponerende, stiliseret åbningsscene, hvor det gøres klart, at vi befinder os i 1600-tallet – en tid med mørke og trolddom – ser vi Kaptajn Solomon Kane og hans besætning indtage en ukendt fæstning, alt imens de dræber alt og alle uden nåde. Belejringen lykkes, og Kane og hans hold af brovtende sørøvere begiver sig mod tronrummet, hvor en skat efter sigende findes. På vejen passerer de en række sirligt opstillede spejle beboet af dæmoner, der en efter en hiver Kanes besætning ind på den anden side – til helvede formoder jeg. En stemningsfuld og vellykket scene.

Kane, som ikke lader sig påvirke af sine mænds skæbne, når alene frem til tronrummet, hvor han mødes af Døden, der vil have hans sjæl – Kane har åbenbart nået grænsen for, hvor mange grusomheder en enkelt mand må udføre. Kane er naturligvis ikke villig til at afgive sin sjæl, så han flygter og lever i skjul i et kloster de næste mange år. Her skiftes hans vildskab ud med en pacifistisk tilgang til livet – mest af alt for at redde sit eget skind – men da døden ikke har opgivet at få fat i Kanes sjæl, tvinges han efter et stykke tid til at forlade klostret, som er blevet formørket af hans tilstedeværelse.

Kane flakker for en stund formålsløst rundt i det pittoreske middelalderlandskab, hvor han støder på diverse utiltalende personager og en lille nomadefamilie, hvis skæbne hurtigt lægges i Solomon Kanes hænder, da han ser sig nødsaget til at beskytte dem fra diverse grusomheder sat i værk af troldmanden Malachi. Solomon Kane, der ellers har givet afkald på vold, må igen svinge sværdet og risikere at ryge direkte i helvede…

Det lyder da egentlig meget godt, gør det ikke?

…Desværre er filmen hæmmet af en kedelig og ustruktureret historie, middelmådigt skuespil og en tydeligvis uerfaren instruktør, der ikke formår at give de ofte flotte – og på papiret vellykkede – scener det skud af elementær spænding, som gør dem interessante at se på.

Efter den flotte start går det således kun ned ad bakke. Der sker ganske vist masser af ting på lærredet, men karaktererne er underudviklede, deres mål og strabadser ufokuserede alt imens dialogen flere steder er på Uwe Boll-niveau. Det er synd, for der anes potentiale på stort set alle områder, og i en mere talentfuld instruktør og manuskriptforfatters hænder kunne det være blevet om ikke et mesterværk, så en fejende flot og medrivende underholdningsfilm.

'Solomon Kane' har efter sigende kostet 60 millioner dollars at lave, og det kan ses. Effekter, scenografi og fotografering er i topklasse, mens de computergenererede effekter holdes til et minimum. Nytteløst, når hele affæren er så intetsigende.

Trivia:
'Solomon Kane' bygger på en karakter skabt af Robert E. Howard i 1920'erne. Det var også Howard, der skabte Conan the Barbarian, som Arnold Schwarzenegger senere udødeliggjorde i filmen af samme navn fra 1982. Howard blev kun 30 år gammel.

Anmeldelsen er af den engelske blu-ray-udgave. En nordisk udgave står til udgivelse i slutningen af sommeren 2010.

2/6 stjerner til Solomon Kane