Below

Below | Dimension Films | Directed by David Twohy | 2002 | 105 min | IMDb

Intet nyt fra Vestfronten, men det er heller ikke nødvendigt i velfungerende thriller.

Der er efterhånden lavet en del klaustrofobiske film om ubåde og deres besætning. De fleste af dem har været sølle plagiater af Wolfgang Petersens mesterværk 'Das Boot' fra 1981. Senere film tæller den kedelige og historisk ukorrekte 'U-571', floppet 'K-19' med Harrison Ford, og nyklassikeren 'Hunt for Red October' med Sean Connery – for blot at nævne de mest kendte.

'Below' fra 2002 blev ikke den store succes i biografen. Ikke så meget pga. af selve filmen, men fordi der stort set ikke blev ofret nogen penge på markedsføring. Instruktør David Twohy har ganske vist ikke vendt op og ned på genren, men ved at kombinere det velkendte ubådsdrama med en ganske veludført spøgelseshistorie, har han alligevel formået at sprøjte nyt saltvand i årerne. 'Below' ligner ikke umiddelbart noget man har set før.

Filmen har en solid rolleliste, der bl.a. tæller den forholdsvis kendte Bruce Greenwood som Lt. Brice. Man kender de fleste andre ansigter, om end man ikke kan sætte navne på dem, hvilket som regel er et plus for en film. Så længe skuespillerne leverer varen er det nemlig ofte nemmere at leve sig ind i filmen. 'Below' gør fint brug af denne konstellation.

Filmens visuelle stil må man takke David Twohy for. Twohy udnytter hver en pixel til at skabe stemningsbilleder, der ikke dvæler ved blod og indvolde, men udnytter det mørke og ukendte i afkrogene af en ubåd. Når besætningen skræmmes af underlige lyde, og i panik lyser i den retning lydene kom fra, formår han at skabe nogle utroligt uhyggelige og intense billeder af det mørke man tror, man kan se noget bevæge sig i. Effektivt!

'Below' har en ganske velfungerende historie. Der er stemning og atmosfære i hele filmens længde, og spændingen er på sit absolut højeste, når de mystiske hændelser afsløres – om end filmens ”overraskende” slutning er noget forudsigelig. En fin lille gyser.

4/6 stjerner til Below