El secreto de sus ojos

El secreto de sus ojos | 100 Bares | Directed by Juan José Campanella | 2009 | 129 min | IMDb

Argentinsk mesterværk leger med publikum og konventioner.

Den argentinske instruktør Juan José Campanella er godt kendt i sit hjemland, og med en solid fortid som tv-instruktør af afsnit i populære serier som 'House', 'Law & Order' m.fl., har han også skabt sig et navn i USA og resten af verden.

Med denne film har han dog for alvor fået sit internationale gennembrud som filminstruktør, og selvom han tidligere er blevet nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film for 'El hijo de la novia' ('Son of The Bride'), så har denne film udover nomineringen og modtagelsen af årets Oscar for bedste udenlandske film, tillige vundet adskillige andre priser og masser af hæder, blandt andet på de anerkendte filmfestivaler i Toronto og San Sebastian.

Filmen foregår i 1999, hvor den aldrende straffesagsefterforsker Benjamin (den anerkendte argentinske skuespiller Ricardo Darin) med pensionisttilværelsen lige om hjørnet, er ved at skrive en roman om en voldsom voldtægt og drab på en smuk ung kvinde begået 25 år tidligere. En sag han som menneske er hjemsøgt af både følelsesmæssigt og arbejdsmæssigt.

Filmen hopper hurtigt tilbage til 1974, hvor mordet blev begået, og hvordan sagen opklares. Om den opklares og i hvilket omfang det sker, skal ikke dyrkes nærmere her, men filmens portræt af sagen er realistisk og stilrent, og Benjamins utrættelige jagt på retfærdighed, og dermed en rejse som menneske, virker særdeles troværdig. Filmens anden hovedperson – Benjamins store hemmelige kærlighed – Irene (spillet af den smukke Soledad Villamil), kommer fra bedre forhold, og et kærlighedsforhold mellem de to er dømt til at mislykkes fra starten på trods af gengældte skjulte følelser. Sammen skal Benjamin og Irene kæmpe mod såvel interne som eksterne modstandere, og kampen er ikke uden ofre.

På alle pladser i filmen leveres der solide præstationer, og hovedpersonerne leverer underspillede og elegante portrætter af mennesker og deres følelser, mens bipersongalleriet understøtter fint med bl.a. Pablo Rago, der med sit hjerteskærende portræt af den sørgende enkemand Ricardo Morales, hvis kone kommer af dage på så tragisk og bestialsk vis i starten af filmen, er stærk i rollen.

I øvrigt er filmen, trods emnets alvor, ikke uden humor, og især Guillermo Sandoval som den alkoholiske assistent Pablo Sandoval (samme efternavn!) leverer med en komikers elegance humoristiske indslag, der aldrig ødelægger stemningen i filmen, men blot understreger filmens endelige pointe.

'El secreto de sus ojos' er en dejlig og rørende film, der har mere på hjerte end blot at fortælle en banal kriminalhistorie. Det bestialske drab er så at sige blot baggrunden for den historie, som instruktøren reelt har villet fortælle, nemlig en historie om udødelig kærlighed og store følelser, og filmen handler om tab af kærlighed, om fortabelse i kærlighed, og om de valg, man foretager i livet.

Filmen er et filosofisk studie i spørgsmålet om, hvorvidt man skal leve livet fremad- eller bagudskuende, og hvilke konsekvenser valget har.

Manuskriptet er en interessant blanding af film noir og moderne fortælleteknik med et smukt europæisk tvist, og man er som tilskuer tryllebundet af filmens smukke og nedtonede billeder og grå farvepalet, der matcher temaet rigtig godt, mens filmen sømløst skifter mellem 1999 og 1974.

Filmens afslutning er en givende og flot afrunding på en film, der undervejs får dig til at le, græde og chokeres, og selvom filmen er lang (over 2 timer), så er det en filmoplevelse du ikke må snyde dig selv for.

Bliv ikke overrasket, hvis du efter at have forladt salen har noget at tænke over. Kun de bedste film giver den slags oplevelser, og denne film er en af dem.

'El secreto de sus ojos' er en hjertevarm og hjerteskærende oplevelse. Den er ikke alene flot skrevet, instrueret og velspillet, men også cinematografisk er den flot håndværk. Blandt andet skal nævnes en scene, hvor kameraet panorerer fra luften ned mod et stadium og helt tæt på vores hovedpersoner, uden nogen form for synlige klip. Flot lavet, elegant, og en smuk ramme for en smuk film, der fortjener al den ros, den har fået!

6/6 stjerner til El secreto de sus ojos