Sådan træner du din drage

Sådan træner du din drage | DreamWorks Animation | Directed by Dean DeBlois, Chris Sanders | 2010 | 98 min | IMDb

Sød og charmerende animationsfilm med gode danske stemmer.

Det er nogen gange svært, hvis man skal vælge en film, der kan tilfredstille både barn og voksen, når familien skal i biografen. Underlødig underholding i stil med 'Alvin og de frække jordegern' og 'Far til fire på japansk', er oftest den pest og kolera man kan vælge mellem.

'Sådan træner du din drage' blev filmen vi valgte at løse billet til i denne omgang, og heldigvis for det. Hvad 'Valhalla Rising' mangler af tegneserieagtige vikinger og modbydelige drager har 'Sådan træner du din drage' så rigeligt af. Og det er jo sejt, når man som 4-årig synes, at vikinger og drager er mega spændende.

'Sådan træner du din drage' er historien om drengen Hikke, der bor i en lille vikingelandsby, hvor han har svært ved at blive accepteret, da alle omkring ham er opsat på, at han skal blive en stor og stærk viking lige som sin far. Når landsbyen med jævne mellemrum angribes af drager, ønsker Hikke at deltage i kampen mod dragerne på sin egen opfindsomme måde, men han bliver hele tiden skubbet væk og hånet, da ingen tror på, at den lille spinkle dreng kan klare mosten. De tager fejl. Det lykkes nemlig Hikke at fange en af de sagnomspundne natskyggedrager, som ingen nogensinde har set, men som alle frygter. Ikke overraskende bliver drengen venner med dragen, som han lærer at flyve på, og som han finder ud af ikke er den eneste drage vikingerne, og han selv har fejlbedømt. Et fantastisk eventyr kan begynde.

Historien er både spændende, sød og lærerig. Den handler om venskab, om tolerance og om at tro på sig selv og finde sin egen identitet.

Det bliver til tider temmelig voldsomt, og jeg kunne da godt have ønsket, at filmen havde fokuseret lidt mere på venskabet mellem drengen og dragen – som i øvrigt er smukt designet – fremfor de lidt for mange slag mellem vikinger og drager. Det er dog kun en detalje, og at dømme efter min datters evne til at sidde stille i biografsædet under kampscenerne, synes hun prioriteringen var helt fin.

'Sådan træner du din drage' er mesterligt animeret. Med en blanding af simple og detaljerede karaktertræk kommer personerne til live, og man er ikke et øjeblik i tvivl om, hvem der er hvem. De mange flyvescener giver et sug i maven, og de hærdebredde vikingers kampe mod dragerne er intenst og dynamisk klippet. De danske stemmer er fine og forfalder aldrig til enerverende skrigeri eller ulideligt tonefald, som man kender det fra morgen-tegnefilm på især TV2.

Alt i alt en fin eventyrfilm, med en spændende historie og nogle fine moraler, som muligvis flyver hen over hovedet på de mindste, men som især større børn (og voksne) kan lære noget af i disse polariserede tider.

Og så er det i øvrigt dejligt forfriskende, at folkene bag filmen har formået at styre uden om diverse postmoderne referencer, som nyere tegnefilm har været overlæsset med lige siden ‘Shrek’ havde premiere i 2001.

5/6 stjerner til Sådan træner du din drage