1984 – Det magiske filmår

1984 – Det magiske filmår |  | Directed by  | | | IMDb

Der er noget magisk over årstallet 1984. Ikke så meget fordi George Orwell skrev en yderst relevant roman med samme navn. Heller ikke fordi vi her på filmkorn.dk er nogle gamle nostalgiske fjolser – ok, så lidt da – næh, året er ganske enkelt magisk fordi det bød på så mange skelsættende og mindeværdige film. Film som man straks associerer med 80'erne, da de ramte årtiets filmiske tidsånd lige på kornet i både stil og tema. På de følgende linier gennemgår jeg en lille håndfuld af disse film, der har betydet meget for mig og en hel generation af unge biografgængere – den gang i 80'erne.

Karate Kid

1984 var året, hvor Ralph Macchio hang på mange drengeværelser. Ikke af seksuelle årsager, men fordi filmen og filmens hovedperson talte til en hel generation af unge mænd, der ikke nødvendigvis var de bedste i skolen, på fodboldbanen eller i sociale kredse. Historien om den nytilflyttede Daniel, der har det svært på sin nye skole, og hans møde med den fåmælte Mr. Miyagi (Pat Morita) – der lærer ham at kæmpe i mere end en forstand – ramte lige i hjertet på mange. En klassisk coming-of-age teenage-film med overraskende dybe karakterer, mindeværdig dialog "wax on, wax off", bonsai-træer og en finale, der fik hele biografsalen til at klappe.

'Karate Kid' er en fortælling om venskab, tillid, selvtillid, ærlighed og om at følge sine drømme. Temaer der er lige så relevante nu som dengang. Afdøde Pat Morita er intet mindre end eminent i rollen som Mr. Miyagi. Hans fåmælte grynten og gebrokne engelsk dækker over en langt mere kompliceret karakter end som så. En karakter Pat Morita spiller med så stor naturlighed, at hans portræt af Mr. Miyagi er gået ind i filmhistorien på lige fod med filmen, der i dag står som et lysende ikon fra dette årti.

The Neverending Story

1984 var også året, hvor første halvdel af Michael Endes Uendelige historie blev filmatiseret med tyske Wolfgang Petersen ved roret. Med hjælp fra Jim Hensons Creature Shop tog Petersen os med til Fantasia – en magisk verden spækket med fantastiske væsner og mindeværdige karakterer. Som med 'Karate Kid' var hovedpersonen en man kunne identificere sig med, og historien var ikke blot et eventyr, men en moralsk og vedkommende fortælling, der er lige så relevant i dag som dengang. Rent faktisk havde historien så mange dystre undertoner og scenarier, at jeg tvivler på, at man ville lave filmen på samme måde i dag.

Størstedelen af effekterne holder stadigvæk – dog undtaget de ganske forfærdelige bagprojektioner, som jeg kan huske, at jeg allerede som 11 årig studsede lidt over. Lad Falcor blive på jorden tak!

Ghostbusters

Hvor mange engelsklærere har været ved at sige deres job op dengang i 1984, pga. utallige elever der ville vide, hvad Ghostbusters betød? Jeg var en af dem, og min lærerinde blev i sit job.

Ghostbusters var den første film, der med succes blandede gys og komik sammen. Datidens ypperste navne inden for komik skrev historien og spillede hovedrollerne. De bedste special effects-magre lavede effekterne, og Ray Parker Jr. skrev titelnummeret, som blev et kæmpe hit over det meste af verden. Ghostbusters var ikke bare en film eller en mega succes; den var et fænomen! Who are you gonna call?!

Beverly Hills Cop

Hvis jeg skal nævne en film, der rammer den filmiske tidsånd fra 1980'erne allerbedst, er det svært at komme udenom 'Beverly Hills Cop' – med Eddie Murphy i den altoverskyggende hovedrolle. Filmen blev ikke kun et hit, men slog Eddie Murphys status som super nova stjerne fast. Blandingen mellem råt kriminaldrama og Eddie Murphys sprudlende dialog kan måske synes forældet i dag, men da filmen havde premiere var det ikke bare nyt og friskt, det var flere steder grænseoverskridende – tro det eller ej.

Og så må vi da ikke glemme Harold Faltermeyers tema Axel F, der fik alle drenge til at smide luft-guitaren for at hellige sig luft-keyboardet.

Gremlins

"Keep him away from bright light. And the most important thing, the one thing you must never forget: no matter how much he cries, no matter how much he begs . . . never, never feed him after midnight."

Selvfølgelig må vi heller ikke glemme ‘Gremlins’, der var så stort et hit i 1984, at filmselskabet genudsendte filmen i biograferne i 1985 – før de sendte den ud på video. Historien er hyggelig på trods af en række voldsomme scener, der fik alverdens filmkritikere til at fare i flint over filmens lave alders-rating. Ligesom ‘Karate Kid’ har filmen masser af dialog, der kan citeres uden nogen er i tvivl om, hvilken film der er tale om. I kølvandet på 'Gremlins' kom alverdens dårlige efterligninger, der aldrig nåede den originale films skarphed til sokkeholderne. 'Gremlins' har sammen med 'Indiana Jones and the Temple of Doom' æren for at det amerikanske MPAA opfandt en ny aldersrating – PG13.

The Terminator

Til sidst vil jeg nævne den dengang unge instruktør James Camerons debutfilm (ja ja, ved godt hans navn står på Piranha II, men han lavede stort set intet af den). The Terminator var en lavbudgetfilm, der ikke kun beviste at en god historie sagtens kan fortælles for ganske få penge, men også at Arnold Schwarzenegger ville vende tilbage – som superstjerne.

The Terminator fortæller en på overfladen simpel historie, om en robot der er sendt tilbage fra fremtiden til 1984 for at slå moderen til en fremtidig frihedskæmper ihjel – et barn hun end ikke er gravid med. En stærk og ikonisk film med et mekanisk og uhyggeligt tema af Brad Fiedel, der kan give enhver fan gåshud. Filmen dannede skole for fremtidige actionfilm og var med til at lede science fiction på film over i en mere beskidt retning.

"Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with. It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear. And it absolutely will not stop, ever, until you are dead."

Hvilken film fra 1984 er din yndlings?

0/6 stjerner til 1984 – Det magiske filmår