The Wicker Man (1973)

The Wicker Man (1973) | British Lion Film Corporation | Directed by Robin Hardy | 1973 | 88 min | 100 min (2001 directors cut) | IMDb

Intelligent samfundskritik der lader publikum drage deres egne konklusioner.

Den protestantiske politiofficer Howie spillet af Edward Woodward tager til øen Summerisle ud for Skotlands kyst, hvor han skal opklare en 12-årig piges forsvinden. Vel ankommet til øen møder han en lille skare af ældre beboere, som intet kender til pigen, og da slet ikke til nogens forsvinden. Howie, der baserer sin mistanke om pigens forsvinden på et anonymt brev, giver dog ikke op. Han bruger sit politiskilt til at tvinge sig frem i de forskellige dele af det lille ø-samfund, men ligegyldigt hvem han henvender sig til, møder han en mur af tavshed. Hans søgen efter den forsvundne pige bliver mere og mere mystisk i takt med at øens beboere pludselig begynder at komme med små indrømmelser overfor Howie. Indrømmelser der virker underligt kalkulerede, og som kun får Howie til at udvise endnu mere foragt og forargelse overfor øboernes frigjorte sexualitet og hedenske ritualier, der står i stærk kontrast til hans egen – nærmest asketiske – livsstil. Som repræsentanter for hvert deres trossamfund slår Howies møde med øboerne gnister, og mere kan jeg ikke afsløre af filmens handling uden at ødelægge oplevelsen for dem, der endnu har den til gode.

'The Wicker Man' beskriver Summerisles hedenske ritualer og levevis, samtidig med at den giver os et indblik i den protestantiske politibetjents tankegang uden på nogen måde at forsøge at vinde os over på den ene eller den anden side. Det er nemlig på den ene side umuligt at forholde sig fuldstændig negativt overfor øboernes levevis, der virker svært fascinerende med al sin naturlige livsglæde, samtidig med at det er svært ikke at blive irriteret på den kristne politiofficers egenrådige og fordømmende tilgang til det lille øsamfund. På den anden side kan man godt sætte sig ind i Howies foragt overfor øboernes mere makabre og gammeldags tilbedning af de hedenske guder, der står i stærk kontrast til hans eget liv, der bygger på lov og orden. Et interessant skisma.

Det er tankevækkende, at man skal helt tilbage til 1973 for at finde en film, der kan skildre en anden religion end den kristne uden at være farvet af en kristen tankegang. En sjældenhed i film, der ofte stiller alle udefrakommende trusler op mod kristne værdier, der så oftest ender med at sejre. Som når promiskuøse teenagere får deres bekomst i 'Fredag den 13.'-film, fordi de lever et utugtigt liv, og hvor den jomfruelige heltinde står tilbage som eneste overlevende.

…'The Wicker Man' virker på alle områder troværdig. Den nu afdøde Edward Woodward er fremragende i hovedrollen som den retskafne politiofficer, ligesom både Christopher Lee og Britt Ekland er perfekt castede.

Sidsnævnte fik godt nok dubbet sin stemme, da hendes skotske accent oven på engelsk med svensk accent ikke virkede særligt overbevisende. Det var der naturligvis ingen grund til med Lee, der leverer en af sine bedste og mest intelligente præstationer nogensinde.

At en film med så mange år på bagen stadigvæk er både spændende, intelligent, overraskende og relevant er en hyldest til de mennesker, der stod bag. Filmen træder ikke forkert en eneste gang. Selv det tydeligvis 70'er-agtige soundtrack skrevet af Paul Giovanni er både forførende og mystisk, når man først har forstået, hvad filmen vil med det.

'The Wicker Man' sættes ofte i bås som en horrorfilm. Det er i mine øjne ikke helt korrekt. Den er i højere grad en blanding af okkult detektivmysterie, musical (ja, du læste rigtigt) og intelligent samfundkritik, der viser, hvor galt det kan gå, når religion dyrkes fanatisk.

Og husk så at se Director's Cut udgaven. Som med alle andre film, der er forud for deres tid (Blade Runner, Citizen Kane m.fl.), blev 'The Wicker Man' i sin tid klippet sønder og sammen af uforstående pengebagmænd, der også dengang anså film som en handelsvare, som skulle tale til laveste fællesnævner. Tag ikke fejl; 'The Wicker Man' er fremragende filmkunst på lige fod med 'Don't Look Now' fra samme år.

Filmen blev i 2006 genindspillet med Nicolas Cage i hovedrollen. Jeg vil nu udføre et Jedi-mindtrick via din computerskærm; versionen fra 2006 findes ikke!

En kultklassiker med hjerne.

6/6 stjerner til The Wicker Man (1973)