The Box

The Box | Warner Brothers | Directed by Richard Kelly | 2009 | 115 min | IMDb

Richard Kellys evner fornægter sig ikke i genindspilning af Twilight Zone-afsnit fra 1980’erne.

Da 'Donnie Darko' så dagens lys i 2001 blev instruktør og manuskriptforfatter Richard Kelly udråbt til at være en original, nyskabende, provokerende og ikke mindst genial filmskaber. 'Donnie Darko' er da også en fremragende film, der med sine mange lag fungerer både som mysterie, sci-fi- og ungdomsfilm.

Sidenhen er det ikke gået så godt for Kelly. Med den overprætentiøse og fuldstændig forfejlede 'Southland Tales' fra 2006 begyndte mange fans at få bange anelser. Var Kelly et one-hit-wonder?

Det er umuligt at svare entydigt ja eller nej til, da Kelly kun har lavet to film siden 'Donnie Darko'. Den førnævnte 'Southland Tales' og denne anmeldelses fokus 'The Box', der måske lader os komme tættere på et svar.

'The Box' handler om forældreparret Norma (Cameron Diaz) og Arthur Lewis (James Marsden). En forstadsfamilie med finansielle problemer, der en tilfældig dag får besøg af en fremmed mand ved navn Mr. Steward (Frank Langella). Den meget intense og veltalende Mr. Steward medbringer en lille træboks med en knap på toppen, og giver parret et unikt valg. Vælger de at trykke på knappen, vil der ske to ting. For det første vil nogen, de ikke kender dø. For det andet vil de modtage 1 million dollars som betaling. De har 24 timer til at træffe beslutningen i. Tør de trykke på knappen?

Hvis historien lyder familiær, så er du ikke helt galt på den. 'The Box' er en genindspilning og nyfortolkning af det gamle 'Twilight Zone'-afsnit 'Button, button' fra 1986 skrevet af Richard Matheson, men, hvor tv-afsnittet kun var 20 minutter langt, varer 'The Box' næsten 2 timer. Historien er med andre ord blevet strukket til spillefilmslængde, og det er desværre her, det går galt for Kelly.

'The Box' lægger ud med halvanden times suveræn opbygning (lysår foran tv-afsnittets klodsede 80'er stil), men ender med 30 minutters fjollerier, der ødelægger den enkle, men geniale historie. Det oprindelige tv-afsnits pointe med at fortælle os noget om den menneskelige natur og forudsigelighed, udvandes ganske enkelt af en lidt for fantastisk sci-fi-konklusion/slutning, der ganske vist glider ned, men som samtidig også skuffer pga. sin alt for komplekse struktur. Slutningen virker letkøbt, og man sidder tilbage med en følelse af, at Kelly simpelthen ikke har været i stand til at finde på noget mere originalt.

Tv-afsnittet fra 1986 er på mange måder ulideligt dårligt, men ikke desto mindre husker jeg tydeligt frygten i Norma Lewis ansigt, da hun spørger Mr. Steward, som netop har hentet boksen, hvad der skal ske med den nu, hvortil han svarer, at den skal videre til et andet par, som han lover, at de ikke kender…

Hvis bare 'The Box' sluttede lige så enkelt og skræmmende.

Richard Kelly er delvist tilbage.

3/6 stjerner til The Box