00’ernes bedste film ifølge Hugger

00’ernes bedste film ifølge Hugger |  | Directed by  | | | IMDb

Se også Gabriels top 10

1. City of God – 2002

Denne film havde premiere i 2003 og modtog med rette stor kritisk ros. Fernando Meirelles mesterfulde og brutale film vokser hver gang man ser den. Den intense og kompromisløse fremstilling af de gudeløse desperate gader i Rio er baseret på en bestseller, og handler om en grådig og kynisk verden, der har glemt slummen og de fattige i denne del af verden, hvor de rige og magtfulde vender det blinde øje til, og ordensmagten hverken kan eller vil rette op på det.
Filmen dykker dybt ned i dyndet og viser med grusom tydelighed brutaliteten og magtesløsheden, men blander smukt et glimt af menneskelighed og næstekærlighed ind i mikset. Filmens største bedrift er, at den aldrig bliver belærende eller docerende, mens kaos og blodsugydelserne ruller over lærredet. Figurerne er 3-dimensionelle og filmens næsten poetiske retfærdighed i slutningen af filmen gør filmen til årtiets smukkeste, hårdeste, barskeste og mest skelsættende oplevelse!

2. Stardust – 2007

Eventyr og drengedrømme fik frit afløb i denne smukke, poetiske og sjove film baseret på en tegneserie af Neil Gaimann. Skuespillet er på alle pladser spot-on og den allestedsnærværende engelske humor gør filmen godt. Vi tages med ud på en eventyrlig rejse, hvor gode og onde mødes, og hvor man aldrig er i tvivl om, hvem man holder med og hvorfor. Filmens romance føles smuk og rigtig, og aldrig føler man, at noget presses ned over en. Effekterne er fantastiske og i en tid, hvor mange eventyrfilm fejler stort og generelt hverken fanger eller underholder, så er denne perle af en film en dejlig oplevelse, man ikke må snyde sig selv for. Der er twists and turns og pacingen i filmen er helt i top. En kultklassiker, der vil stå øverst på ranglisten over fantastiske fortællinger, længder over årtiets andre eventyrfilm af samme type som 'Harry Potter' og 'Eragon'.

3. Dogville – 2003

Når Lars Von Trier sætter idealisme op mod den menneskelige natur, vinder sidstenævnte altid. Hans selvretfærdige og selvgode figurer bliver til sidst, hvad de hader mest i yderste ekstrem. Dogville er filmet i minimalistisk ”black-box-teater”, men man glemmer hurtigt de manglende kulisser og fokuserer på skuespillet og især historien, der er så markant medrivende, at man mangler ord. En sand klassiker, der vil stå tidens tand og for altid have en plads i filmhistorien, og derfor også på denne ydmyge top 10!

4. Donnie Darko – 2001

Richard Kelly var blot 25 år gammel, da han lavede denne sin første spillefilm. Den blev straks en kultklassiker, ikke mindst takket være et fabelagtigt plot, en fængende narrativ og twists and turns – og en gigantisk talende kanin ved navn Frank. Især Director's Cut af filmen gør filmen fortjent til at være på denne top 10. En speciel og personlig film der endnu engang beviste, at science fiction kan være både intelligent og underholdende!

5. Ringenes Herre Trilogien – 2001-2003

Ringenes Herre filmtrilogien blev af forfatteren J.R.R. Tolkien beskrevet som "uegnet for dramatiske eller semi-dramatiske repræsentationer". Peter Jackson ignorerede dette og oversatte den episke historie på en langt mere bogstavelig måde, end man nogensinde havde tænkt på. Resultatet er en decideret kærlighedserklæring til materialet og en fortælleglæde, ikke blot for at fortælle historien, men for at fortælle historien rigtigt. Der blev ikke sparet nogen steder, og filmene er kompromisløse i deres struktur og fortællestil. Efter 11 timers fantastisk filmoplevelse, hvor der er skabt et smukt univers med en sans af vidunder og storhed, fornemmer vi straks, at bogens tone er ramt, men også at Jackson har gjort verden til sin egen. Hvis Tolkien stadig levede, ville han have nydt at se sine ”ufilmelige” bøger gjort virkelige på det store lærred. En unik og storslået filmoplevelse, der vil leve længe i filmanalerne!

6. Up! – 2009

I en allerede overfyldt kurv med klassikere ('De Utrolige', 'Wall-E' etc.), formår Pixar med denne ædelsten af en film at fortrylle både børn og forældre. Filmen byder på en historie i mange lag med humor, drama og fantastiske påfund uden sidestykke i en sådan grad, at den fortjener en plads på denne liste. At grafikken er nær perfekt, og at filmen graciøst væver allegorier over tabte drømme, alderdom og byrden af at være sat, er bare flødeskum på toppen af denne kolosale isdessert af en film.

7. Moulin Rouge! – 2001

Baz Luhrmann formåede med denne fremragende musical at skabe en film, hvor musik og lyd blev matchet perfekt af de utrolige billeder, filmen skaber. En fremstilling af det dekandente Paris i 1800-tallet, hvor skurke og helte, helte og heltinder færdes og hvor kendte sange på forbilledlig vis genfortolkes og fremføres i utrolige versioner. Det lovemedley, der synges på toppen af en kæmpe elefant er hårrejsende smukt og Nicole Kidman og Ewan McGregor lyser begge op i deres respektive roller. Det er dog det utrolige cast af biroller, der løfter denne film helt op blandt skyerne, og som musical står den som noget af det mest underholdende og nyskabende, man har set længe. En bedrift, der står og glimter smukt på filmstjernehimlen i lang lang tid!

8. Memento – 2000

Under et brutalt angreb, hvor han mener, hans kone blev voldtaget og myrdet, slår forsikringssvindelundersøger Leonard Shelby (spillet med utvetydig intensitet, frustration og panik af Guy Pearce) sit hoved og hans hovedtraume får så alvorlige følger, at det fører til en manglende evne til at fastholde nye minder mere end et par minutter. Denne præmis benytter Nolan til på fantastisk vis at dekonstruere den traditionelle filmiske fortællekunst, og han skifter lydesløst mellem kronologisk sort-hvide vignetter og fuld-farve fem minutters segmenter, der folder sig ud i omvendt rækkefølge, mens Pearce febrilsk søger efter sin kones morder. Filmen er djævelsk disharmonisk, opfindsom og eventyrlysten, og afslutningen gør den rystende rejse filmen skildrer stor ære!

9. A Serious Man – 2009

Når det kommer til at udvælge klassiske film for et helt årti, så er det umuligt at komme udenom Coen-brødrene. Årtiet har budt på adskillige film fra dem, de fleste fantastiske ('O Brother Where Art Thou' og 'No Country for Old Men'), men 'A Serious Man' må her fremhæves som en af de bedste. Den er underspillet, underfundig og nøgtern i sin fremstilling af en mand i opløsning (sammen med hans familie). Dialogen er lige i øjet og skuespillerne, de fleste ukendte ansigter, leveret toppræstationer. Der grines, grædes og undres undervejs, og filmen er skruet sammen som kun Coen-brødrene kan. Det er stor filmkunst at lave en klassiker om en jødisk familie i opløsning, der er underholdende og gribende, men det er præcis, hvad de har gjort. Flot!

10. Lad den rette komme ind – 2009

Efter et årti med film, der mere eller mindre voldtog vampyrlegenden for kold og kynisk profit, var 2009 året, hvor denne svenske perle af en film på en anderledes måde fortalte en vampyrhistorie med hjerte. Filmen er et fantastisk eksempel på, at gode film kan nøjes med en god historie og antydninger frem for voldsomme, blodige og computergenererede effekter. En smuk film!

Boblere: Antichrist, The Mist, Crash, Traffic, Slumdog Millionaire, Big Fish.

0/6 stjerner til 00’ernes bedste film ifølge Hugger