00’ernes bedste film ifølge Gabriel

00’ernes bedste film ifølge Gabriel |  | Directed by  | | | IMDb

Se også Huggers top 10

1. Atonement (Soning) – 2007

En smuk tragedie uden sidestykke. De to hovedrolleindehavere er magiske og det samme er historien, der med sin på en gang dvælende og abrupte fortællestil bliver bedre og bedre for hvert gensyn. En film fyldt med følelser uden at det kammer over. Fremragende filmatisering af Ian McEwans bog. Det har ikke været nogen nem opgave, men det er forbilledligt løst. Især når man tænker på historiens meta-opbygning, der indeholder så mange lag og fortolkningsmuligheder, at det nemt kunne være endt som en rodet affære.

2. District 9 – 2009

Helt igennem fantastisk science-fiction film, der fungerer både som action/spændingsfilm og samfundskritik. ‘District 9’ er beviset på, at der stadigvæk findes filmskabere, som er i stand til at skabe en historie, der er både original, tankevækkende og god. Fyldt med temaer, symbolik og allegorier uden at den på nogen måde virker belærende eller taler ned til publikum. Det er intelligent science fiction, når det er allerbedst.

3. V for Vendetta – 2005

Hvornår er man terrorist, og hvornår er man frihedskæmper? 'V for Vendetta' udfordrer vores moralbegreber i en dystopisk fremtid, hvor folket er underlagt en totalitær stat. Pakket ind i naturalistiske billeder af nu afdøde Adrian Biddle imponerer filmen med den ene mindeværdige scene og velskrevne dialog efter den anden, ligesom historien er konstant spændende pga. sine mange lag og subplots. Hugo Weaving blev skandløst nok forbigået ved samme års Oscar-uddeling. Hans spil som V er eminent. Det er ganske enkelt utroligt, hvor meget han formår at udtrykke gennem sin maske ved hjælp af små gesturer og fængende dialog. I det hele taget er der stor ros til det næsten udelukkende engelske cast, der alle som en leverer varen. En evigt aktuel, smuk, intelligent, modig, rørende, spændende og frem for alt gribende film med et storslået og følelsesladet score af Dario Marianelli.

4. Donnie Darko (Theatrical Cut) – 2001

Hypnotisk er det ord der beskriver denne film bedst. Handlingen er kringlet, og jeg er stadig ikke helt sikker på, at jeg forstår det hele, men hvad gør det, når det hele går lige i mellemgulvet. Handling, billeder, musik og lydeffekter går op i en højere enhed. En af de mest originale fortællinger fra dette årti. Selv om der er kommet et Director's Cut af filmen, vil jeg klart anbefale det oprindelige Theatrical Cut. Richard Kelly fik til DC udgaven en bunke penge, som han blandt andet brugte på at skifte en række af originalversionens 80'er-popnumre ud med nogle mere populære. Det er synd. De nye numre var muligvis mere populære i deres samtid, men de fungerer på ingen måde lige så godt som originalversionens. Samtidig synes jeg, at DC-udgaven bliver alt for overforklarende. En stor del af Donnie Darkos styrke ligger i mystikken.

5. The Mist – 2007

En hyldest til 1950'ernes mange skrækfilm og en fremragende allegori over den frygt der hviler i mennesket, og som er med til at styre vores handlinger og valg – splittelsen mellem religion og fornuft. Aktuel som bare fanden, hvis man kan se ud over filmens umiddelbare handling og lavbudgeteffekter. Slutningen er kompromisløs og det perfekte punktum på en perfekt film.

6. Inglourious Basterds – 2009

Anden Verdenskrig vendes på hovedet og krydres med fornem dialog og eminent skuespil. Der leges med filmmediet på alle leder og kanter uden at det bliver søgt eller prætentiøst. Christoph Waltz er fænomenal som sofistikeret tysk nazist. Tarantinos bedste.

7. Adaptation – 2002

Herlig og syret film med fremragende skuespillerpræstationer og et helt igennem fantastisk manuskript med masser af meta-lag. Minder os om, hvorfor Meryl Streep er en stjerne, og hvorfor Nicholas Cage engang var det. Cages frisure er om muligt endnu grimmere end Javier Bardems i No Country for old men.

8. No Country For Old Men – 2007

Atmosfæremættet, spændende og tankevækkende. Suveræn film med en ond nihilistisk stemning. Javier Bardem er eminent som skurk – med den mest kiksede mandlige frisure i Hollywoods historie. En film der griber dig fra start til slut.

9. Moulin Rouge! – 2001

Filmen efterlod mig åndeløs. Så fuld af skønhed, smerte, indlevelse og ikke mindst god musik. En film der lever og ånder for sin historie og sine karakterer.

10. In Bruges – 2008

Det er grotesk, det er smukt, det er rørende og det er morsomt. Dantes Inferno i Brugge med eminent skuespil. Tåler utallige gensyn, så man kan fange de mange detaljer. Carter Burwell har samtidig skrevet årtiets smukkeste filmmusik.

Boblere: Arven, Sin City, Last King of Scotland, Dogville, City of God, Kunsten at græde i kor, DeUsynlige, Apocalypto.

0/6 stjerner til 00’ernes bedste film ifølge Gabriel