Filmanmeldelse af Asbjørn

de vil ikke la' mig være i fred
jeg har slugt en masse piller
men det hjælper ikke
for de kommer igen – ka' I så la' vær'
de kommer igen – ka' I så la' vær'
de kommer igen

Der har været masser af hype omkring Avatar. De fleste anmeldere og biografgængere har givet den topkarakter, men er den vitterligt så god? Her på filmkorn.dk er meningerne delte, så ovenpå vores positive anmeldelse kommer her den negative side af Avatar. En anmeldelse skrevet af Asbjørn:

Da jeg så de første trailers til Avatar, tænkte jeg, at det nok bare var endnu en buller-og-brag-film tilføjet en masse blå mænd. Filmens premiere kom tættere på og hypen kunne ikke blive mere hysterisk. Filmen blev udnævnt til et mesterværk, den revolutionerede branchen, og der var aldrig set noget lignende før. Jeg slog dog koldt vand i blodet, og netop derfor blev jeg ikke skuffet. Filmen er nemlig bare buller-og-brag med en masse blå mænd (og kvinder).

Historien er ekstremt banal og for mig totalt intetsigende. Hele filmen virker som én lang montage, og alting sker så hurtigt, at man ikke når at få oplevelsen helt ind på kroppen.

Mange ting er ligefrem utroværdige, og jeg køber simpelthen ikke historien om Jake Sully, der går fra at være en outsider på randen til henrettelse, og til at være Navi'ernes bedste kriger og bror af den reserverede Navi-stamme på kun 3 måneder.

Karaktererne er flade, og den smule udvikling der er, er så utroværdig og set så mange gange før, at selv de nye episoder af Star Wars virker blændende i sammenligning. Der er ikke en eneste karakter med bare en smule dybde i, og det bliver afklaret fra starten, hvor alle står. Hovedpersonen Jake Sully er f.eks. strippet for al personlighed, og er således bare et værktøj, der skal vise os så meget som muligt af Navi'ernes verden.

Skuespillet er til tider decideret dårligt, men det er måske en sideeffekt af at spille en karakter uden personlighed.

Jeg føler absolut ingenting for nogle af karaktererne, og jeg bliver irriteret, når jeg skal høre på hende den hysteriske blå dame, der endnu engang spiller 9. klasses kærlighedsdrama (du ved, hvem jeg mener, når du ser filmen). Jeg synes, der er nogle af skuespillerne, der har potentiale, men i sidste ende bliver det overskygget af, at de ikke har noget at arbejde med, da de blot skal følge en bestemt stereotyp.

Men bevares, filmen er da flot lavet, og kampscenerne er intense. CGI'en er helt i top, men der er nu alligevel noget galt. Navi'er bliver aldrig beskidte, og det er selvom de bor i junglen, bliver skudt og sprængt i luften og render rundt praktisk talt nøgne (og ja, man ser en kvindelig cgi-brystvorte i ny og næ). Alle Navi'er har perfekte symmetriske ansigter, og således ikke en eneste naturlig uregelmæssighed. Det er klassiske CGI problemer, som gør, at jeg aldrig glemmer, at der er tale om CGI.

Som det fremgår, er jeg ikke videre begejstret. Filmen fangede mig simpelthen ikke, og jeg følte absolut ingenting for de blå, eller for deres venner. De bliver mejet ned, og jeg tænkte bare, at så slap man da for at høre på deres brok og hysteri. Jeg kaster skylden over på den mangelfulde dialog, og på den tynde handling, der udvikler sig så hurtigt, at jeg ikke kan nå at tro på den og leve mig ind i den. Det er som at se Ringenes Herre – alle tre film – i tredobbelt hastighed, så man kan få spilletiden ned på 2½ time.

Det skal siges, at jeg så filmen i 3D, og at det ødelagde noget af oplevelsen for mig. Jeg fik hovedpine af at have brillerne på, og gik ud af biografen som en bitter mand. Filmen må få en chance til i 2D, men jeg tvivler på at historien bliver bedre af den grund.

2/6 stjerner til Avatar – 2nd opinion