Julie & Julia

Julie & Julia | Columbia Pictures | Directed by Nora Ephron | 2009 | 123 min | IMDb

Meryl Streep lyser op i middelmådigt komediedrama.

Når bearnaisesaucen skiller skyldes det tit og ofte, at smørret er blevet for varmt, eller at der er for meget af det, så æggeblommerne ikke kan optage mere. Det kan mange gange reddes med en isterning, der samler saucen igen.

'Julie & Julia' er historien om to forskellige kvinder, der begge vil opnå noget i livet, og som begge møder modstand på vej mod målet. Enten udefra eller i form af manglende tro på egne evner.

Den ene kvinde er Julia Child, fremragende spillet af Meryl Streep. Den anden er Julie Powell, lettere overspillet af Amy Adams. Den ene den andens mentor, da Julie i vor tid beslutter sig for at gennemføre samtlige opskrifter i den legendariske madskribent Julia Childs kogebog 'Mastering the Art of French Cooking' fra 1961 – 542 opskrifter på 365 dage. Succeser og fiaskoer med opskrifterne skrives ned på Julies blog, der hurtigt bliver en succes, alt imens hun passer sit grå og kedelige kontorjob.

I 1950'erne og 1960'erne følger vi Julia Child. En høj kvinde med humøret i orden og en god appetit på livets glæder – især mad. Som kone af en ambassadeansat flytter hun til efterkrigstidens Paris, hvor hun prøver at finde noget at beskæftige sig med. Efter flere mislykkede forsøg udi hattemageri, bridge og andet hustruagtigt anno 1950'erne, ender hun på madskolen 'Le Cordon Bleu', hvor hun hurtigt finder ud af, at hun har særlige evner indenfor madlavning. Hun bliver faktisk så god, at hun i samarbejde med to franske kvinder begynder at skrive, hvad der skal blive til en af de mest solgte kogebøger i USA gennem tiderne; 'Mastering the Art of French Cooking'.

Man befinder sig godt i Meryl Streeps hænder. Hun beviser endnu engang, at hun er en af vor tids største skuespillerinder, hvis ikke den største. Hendes portræt af den livsglade og energiske Julia Child er morsomt og sympatisk, og historien om Julia Child er i sig selv både interessant og hyggelig. Men filmen begynder at skille, når vi bevæger os frem til vor tid. Den nutidige historie er nemlig alt for banal og karikeret, og Amy Adams er ingen match for Streep. Det er synd og skyldes mest af alt manuskriptet, som er skrevet af Nora Ephron, der også instruerer filmen. Hun har tydeligvis brugt det meste krudt på Julia Childs historie, som ganske vist også er den mest interessante, i og med den foregår i en tid, hvor kvinder havde langt færre dominerende positioner i samfundet. Julie Powell derimod lades i stikken og reduceres til en sødmefuld og intetsigende kvinde med et i bund og grund ligegyldigt projekt. Det får filmen til at fremstå ujævn og halvhjertet, og Amy Adams som en dårligere skuespiller end hun reelt er. Filmen mangler med andre ord den isterning, som kan samle de to historier, og gøre filmen mere helstøbt 😉

3/6 stjerner til Julie & Julia